Sikkerhetstips: Slik lager du gode passord

Unngå svindel og ID-tyveri ved å lage gode passord, og bruke tofaktorautentisering. Trenger du hjelp? Ring vår Smarttelefon på 22 600 700.

«Tofaktorautentisering betyr at du bruker to faktorer, eller metoder, for å identifisere deg digitalt.»

Enten du skal benytte bank, e-post, sosiale medier, kjøpe billett eller noe annet, så er det i dag svært ofte at du må identifisere deg digitalt.

Passord og koder er måten vi beviser hvem vi er digitalt. Hvis uvedkommende får kjennskap til våre passord, kan de utgi seg for å være oss. Derfor er det så viktig å ikke dele passord med uvedkommende. Vi ønsker også at passordene vi bruker skal være sikre.

Et godt passord bør oppfylle følgende krav:

1. Minst 8 tegn totalt
  2. Minst en stor bokstav
  3. Minst ett tall
  4. Helst ett spesial tegn. (f.eks *, !, # e.l.)

Bruk tofaktorautentisering

Veldig mange av svindelforsøkene som pågår, fokuserer på å lure oss til å oppgi passord. For å sikre oss mot ID-tyveri, er det anbefalt å bruke tofaktorautentisering.

Tofaktorautentisering betyr at du bruker to faktorer, eller metoder, for å identifisere deg digitalt; både ditt personlige passord og en engangskode. Denne koden vil du ofte motta på sms. På denne måten kan ikke svindlerne bruke passordet ditt uten å også få tilgang til koden du mottar på sms.

BankID er et eksempel på en tofaktorløsning. Der må du både bruke koden fra kodebrikken og ditt personlige passord for å logge inn.

Ring Smarttelefonen

Hvis du har noen spørsmål rundt passord eller tofaktorautentisering, kan du gjerne ringe oss på «Smarttelefonen» for en hyggelig prat. Vi har åpent tirsdag, onsdag og torsdag 09.00-12.00. Telefonnummeret er 22 600 700.

Les mer om Pensjonistforbundets hjelpetelefoner.