pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Sikkerhetstips: Vern om din bank-ID

Nøkkelen for å unngå banksvindel er å verne om din bank-ID. Denne koden skal du aldri gi fra deg til noen. Har du spørsmål? Ring vår Smarttelefon på 22 600 700.

Med jevne mellomrom dukker det opp historier i nyhetene om personer som har blitt svindlet for mange tusen kroner. Kanskje du kjenner noen som har opplevd dette? Noen undrer seg over hvor «lettlurte» andre kan virke, og tenker «Dette ville aldri skjedd meg». Men denne tanken har også mange av svindelofrene hatt tidligere.

Aldri gi fra deg koden

Profesjonelle svindlere er ofte flinke til å skape illusjoner. Vi skal tro vi gjør noe helt annet enn det som virkelig skjer. Heldigvis har vi god digital sikkerhet i Norge, og vi kan ta ett grep som i hvert fall vil sikre oss mot banksvindel. Nøkkelen for å unngå banksvindel er nemlig å verne om bank-ID. Aldri gi fra deg denne koden til noen. Den skal kun brukes når du selv starter en digital ID-kontroll.

Politiet, banken eller andre offentlige etater vil aldri rettmessig be deg om å oppgi din bank-ID-kode.

Kjenn på følelsene

Svindlerne spiller alltid på tillit, frykt eller fristelser. De vil garantert mene å ha en god grunn til å be deg om å oppgi bank-ID koden. Forsøk å beholde roen, og følg disse punktene:

1.      Stopp!

Ikke la deg lure med på en illusjon hvor alt haster med å bli gjennomført.

2.      Tenk!

Hva er det som skjer? Kan dette være svindel? Er du i tvil, skal du avbryte.

3.      Spør!

Ikke vær redd for å spørre andre om råd. Bruk både familie, venner og «Smarttelefonen».

4.      Reager!

Etter å ha fulgt disse punktene er det stor sjanse for at et svindelforsøk har blitt avslørt. Husk, det er bedre å avbryte en gang for mye enn en for lite.

Ring Smarttelefonen

Hvis du har noen spørsmål om informasjonssikkerhet, kan du gjerne ringe Pensjonistforbundet på «Smarttelefonen» for en hyggelig prat.

Vi har åpent tirsdag, onsdag og torsdag 09.00-12.00. Telefonnummer 22 600 700.