Sikkerhetstips: Slik unngår du phishing

Når svindlere forsøker å "fiske" etter sensitiv informasjon som for eksempel passord, kalles det "phishing". Les hvordan du kan unngå dette. Har du spørsmål, så ring gjerne vår Smarttelefon på 22 600 700.

Det florerer av reklame og såkalt «spam» på e-post. Og innimellom disse er det også forsøk på svindel. Den mest utbredte svindelmetoden er det som kalles "phishing". Da forsøker noen å lure oss til å utlevere personlig informasjon, for eksempel passord.

For å forsøke å avsløre om en e-post er et svindelforsøk, er det to praktiske ting du rutinemessig bør gjøre:

1. Sjekk avsenders e-postadresse. Er dette en adresse du kjenner? Hvis den er veldig lang, eller har noen stavefeil, er det ganske sikkert at dette er et svindelforsøk.
  2. Det kan være en link noen vil du skal trykke på i e-posten. Hvis du jobber med pc, kan du holde musepeker over linken uten å klikke for å se nettadressen linken leder til. Sjekk igjen for lange ukjente adresser, eller stavefeil.

På nettbrett og smarttelefon er det vanskeligere å få sjekket nettadressen til linken. Derfor skal du ikke prøve å finne nettadressen, og du skal heller ikke klikke.

Tenk også over om linkene du mottar i e-post er noe du forventer. Gjør det til en vane å ikke klikke på linker du ikke venter å motta, selv fra kjente avsendere. Sjekk heller med avsender først - at vedkommende faktisk har sendt deg dette.

Phishing foregår ikke bare på e-post. Vi kan også bli oppringt og forsøkt manipulert til å gi fra oss personlige opplysninger via telefon.

Hvis du har noen spørsmål om informasjonssikkerhet, kan du gjerne ringe Pensjonistforbundets Smarttelefon for en hyggelig prat. Vi har åpent tirsdag, onsdag og torsdag 09.00-12.00. Telefonnummer 22 600 700.