pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Derfor krever vi billigere tannhelsetjenester

Sykdommer i munnen kan føre til en lang rekke helseproblemer.

Smerte og betennelse i munnen kan direkte føre til svekket allmennhelse, eller indirekte til annen sykdom.  (Illustrasjonsfoto: iStock)

Smerte og betennelse i munnen kan direkte føre til svekket allmennhelse, eller indirekte til annen sykdom. (Illustrasjonsfoto: iStock)

Verdens Munnhelsedag 20. mars 2023 har som mål å sette fokus på god munnhelse og betydningen munnhelsen har for den generelle helsen, ernæringen og livskvaliteten. Munnen er en del av kroppen, en sunn munn dreier seg om mye mer enn friske tenner. Sykdommer og tilstander i munnen kan påvirke en lang rekke helseproblemer.

Pensjonistforbundet samarbeider med Norsk Tannlegeforening (NTF) om markeringen av årets munnhelsedag. Vårt mål er bedre munnhelse for eldre både i og utenfor institusjon.

Tannhelse, munnhelse og munnhygiene er dessverre et forsømt område og en lite prestisjefylt oppgave i helsetjenestene. Det skriver Heming Olsen-Bergem i Tannlegeforeningen, Hilde Aga i Tannpleierforeningen og Jan Davidsen i Pensjonistforbundet.

Billigere tannhelsetjenester

Selv om eldre som mottar hjemmesykepleie har rett til gratis tannbehandling fra den offentlige tannhelsetjenesten, har bare rundt 20 prosent av eldre i hjemmesykepleien benyttet seg av sine rettigheter. Derfor vil vi på årets markering rette søkelyset på munnhelsen til eldre som mottar hjemmesykepleie. Vi ønsker at de skal få nødvendig tannbehandling og den oppfølgingen de har krav på.

I Pensjonistforbundets krav til statsbudsjettet for 2024 krever vi billigere tannhelsetjenester for utsatte grupper, med sikte på at tannhelse blir en del av egenandelsordningen innen 2025.

God munnhelse er livsviktig

Smerte og betennelse i munnen kan direkte føre til svekket allmennhelse, eller indirekte til annen sykdom. Dårlig munnhelse er, om ikke utløsende, så en medvirkende årsak til redusert hjerne-, hjerte-, og lungehelse. Når bakterier og betennelser får feste seg i munnen, vil dette begynne å vandre i kroppen, og med det øker risikoen for blodpropp og hjerteinfarkt, og mulig utviklingen av en rekke sykdommer som for eksempel demens.

Mellom 40 og 50 prosent av alle reseptpliktige medikamenter forbrukes av de over 65 år, og eldre i Norge står på gjennomsnittlig 6-7 ulike medikamenter. En rekke av disse medikamentene kan føre til munntørrhet - som igjen øker risikoen for hull i tennene og såre slimhinner. Munntørrhet kan også forårsake problemer med å spise, svelge, snakke og fungere sosialt.

Infeksjoner i munnhulen kan forverre en rekke sykdomstilstander og sette annen behandling, slik som kreftbehandling og livsnødvendige operasjoner, på vent.

Bakterier fra munnen kan også spre seg i blodbanen og øke risikoen for blodpropp og hjerteinfarkt, samt påvirke utviklingen av en rekke sykdommer slik som demens.

God munnhelse bidrar til økt livskvalitet og mulighet til god ernæring. Smerter, ubehag eller tyggeproblemer kan redusere appetitten, bidra til feil- og/eller underernæring, svekket helse og øke risikoen for fall.

Noen enkle råd

1. Kosthold: Begrens sukkerholdig mat, juice og saft.  Regelmessige måltider og unngå småspising

2. Munnhygiene: tannpuss morgen og kveld med myk tannbørste og flourtannkrem.

3. Bruk tannstikker, tanntråd eller mellomlagsbørste mellom tennene. Elektrisk tannbørste- kan være et godt hjelpemiddel for både friske og syke.

4. Munntørrhet: På apoteket har de sugetabletter for munntørrhet. Du kan også bruke flourtabletter med lav dose, 4-6 pr. dag vil øke spyttmengden og hindre hull i tennene.

5. Tannhelsekontroll: Besøk tannlegen regelmessig, helst en gang i året.

6. Medisiner/legemidler: Kontakt din fastlege. Husk, medisiner kan forårsake munntørrhet. Be om en legemiddelgjennomgang. Høydose flourtannkrem fås på resept hos fastlegen.