Vant julekalenderen – er klar for cruise

Aud Wahlquist Byrløkken vant hovedpremien i Pensjonistforbundets adventskalender 2023. Premien var cruise for to i Middelhavet. Gratulerer!

Aud Wahlquist Byrløkken meldte seg inn i Pensjonistforbundet høsten 2023. To måneder senere vant hun ukescruise i Middelhavet for to. TEKST OG FOTO: BJØRN KVAAL

Da et ukjent nummer dukket opp på Auds telefon, unnlot hun å svare. Det var først da hun fikk enda en henvendelse, og snakket med Mette Henriksen fra Pensjonistforbundet, at hun skjønte at hun hadde vunnet hovedpremien i årets adventskalder - cruise for to i Middelhavet.

– Jeg ble helt stum, sier 65-åringen fra Vinstra. Hun meldte seg inn i Pensjonistforbundet i november i fjor. I desember ble hun med på forbundets adventskalender. Det var gratis å være med, og hver dag ble det trukket ut vinnere som svarte på spørsmål. Premien var Flax-lodd. Byrløkken var ikke blant vinnerne – men det var inntil 24. desember. Den dagen ble hovedgevinsten trukket blant alle som hadde deltatt, og hun ble den heldige vinner av cruise for to i Middelhavet.

– Jeg er ikke så sjøsterk, men på en 300 meter lang båt med over 20 etasjer tror jeg det skal gå bra, smiler hun. Uken før påske skal hun til havs med alt man kan tenke seg av komfort, mat og aktivitetstilbud inkludert. En reise gitt som hovedgevinst i adventskalenderen, av en av Pensjonistforbundets samarbeidspartnere, Dag Aasbø Travel.

Yrkesaktivt medlem

Byrløkken er aktivitør. Det vil si at hun legge til rette for aktiviteter for mennesker som har varige eller forbigående aktivitetsvansker. Som daglig leder for Kvamstunet aktivitetssenter leder hun arbeidet for mange eldre som kommer på dagbesøk. De synger, trimmer, driver hobbyverksted, spiser sammen og går turer.

Det var på Kvamstunet hun kom i snakk med Nils Hagen, leder av Pensjonistforbundet Nord-Fron. Forbundet leier lokaler her til medlemsmøter, og Hagen spurte om Byrløkken ville bli medlem. Hun trodde ikke det var mulig siden hun var yrkesaktiv, men det var ikke til hinder.

– Pensjonistforbundet jobber med saker jeg er opptatt av, blant annet pensjon. Så det var et enkelt valg å bli medlem, sier Byrløkken. Hun og tidligere ektefelle Bjørn, som døde for ti år siden, har ofte besøkt land rundt Middelhavet. Men nå skal hun se Italia og Frankrike fra sjøsiden.

– Gleder meg!

Med på reisen har hun invitert en venninne, som lenge har ønsket at hun og Byrløkken skulle ta en cruisetur sammen. Men fordi 65-åringen ofte har sagt at hun ikke trives så godt til sjøs, har de ikke snakket så mye på det.

– Men nå bare gleder jeg meg, sier Vinstrakvinnen. Fra selv å være aktivitør og organisere tilbud for andre, skal hun selv nå få tilrettelagt aktiviteter. Det er trim, underholdning og rikholdig matmeny på «Costa Smeralda», og muligheter for turer på land til Barcelona, Provence, Pompeii og mye mer.

– Dette blir å gå til dekket bord fra morgen til kveld, sier en gledesstrålende Aud Wahlquist Byrløkken. Pensjonistforbundet gratulerer og ønsker god tur!