Regjeringen har levert et historisk trygdeoppgjør

Etter drøftelser mellom Pensjonistforbundet og Regjeringen ble det et historisk høyt tillegg i årets trygdeoppgjør.

Jan Davidsen med arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) koster med glede på seg et lite smil i forbindelse med årets trygdeoppgjør. (Foto: Bjørg Karin Buttedahl)

Resultatet gir over en million alderspensjonister en økning i pensjonene på 8,54 prosent fra 1. mai.

I tillegg fikk de med lavest pensjon et tillegg på kr. 4.000,- over statsbudsjettet for 2023.

Oppgjøret skyldes ikke bare velvillighet fra Regjeringen, men at det var en høyere prisstigning i 2022 enn det som var beregnet og at det ligger an til en høy prisstigning også i 2023.

Etter flere år med uro rundt trygdeoppgjøret og mange år med reduksjon i kjøpekraften, var det i år full enighet om tallgrunnlaget og hvordan dette påvirker trygdene og pensjonene. Dette skyldes at Pensjonistforbundet fikk gjennomslag på Stortinget om nye regler for regulering av alderspensjon.

Samtidig som Pensjonistforbundet Østfold er godt fornøyd med årets oppgjør, vil kampen fortsette for anstendige oppgjør for alle og ekstra kronetillegg for de med lavest pensjon/ trygd.

Vil du støtte Pensjonistforbundet i denne kampen, er du hjertelig velkommen som medlem!

Bli medlem her!