Oppstartkonferanse for Bo trygt hjemme-reformen - Pensjonistforbundet deltar

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol presenterer i dag tre stortingsmeldinger i en felles konferanse. Jan Davidsen er som leder for Pensjonistforbundet invitert for å holde innlegg om Bo trygt hjemme-reformen.

Hva er viktigst for dagens og morgendagens eldre? er det viktige temaet forbundsleder Jan Davidsen snakker om på dagens oppstartskonferanse.

Det er Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet som inviterer til konferansen "Tre meldinger - felles innsats" på Gardermoen i dag, 30. november. Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol skal presentere og peke på felles innsatsområder i de tre stortingsmeldingene regjeringen la frem i 2023:

• Meld. St. 15 (2022–2023) Folkehelsemeldinga
  • Meld. St. 23 (2022–2023) Opptrappingsplan for psykisk helse (2023–2033)
  • Meld. St. 24 (2022–2023) Fellesskap og meistring – Bu trygt heime

Deretter blir det separate parallellsesjoner for hver av meldingene.

Målet med konferansen er å bidra til at målgruppene blir kjent med innholdet i meldingene og ser hvordan innsatsområdene henger sammen. Pensjonistforbundet er derfor svært fornøyd med å bli invitert til å holde innlegg, og dermed bli lyttet til.

Bo trygt hjemme

I parallellsesjonen om Bo trygt hjemme, er følgende på programmet:

• Hva er viktigst for dagens og morgendagens eldre? Forbundsleder Jan Davidsen, Pensjonistforbundet
  • Mål og rammer for et nasjonalt eldreboligprogram - forutsetninger for et velfungerende boligmarked som bidrar til at eldre kan bo lenger i egen bolig. Tor Wigulf Christensen, avdelingsdirektør økonomiske virkemidler, Husbanken
  • Det som er bra for barn og eldre er bra for alle Bård Sødal Grasbekk, landskapsarkitekt MNLA og fagrådgiver i Norske arkitekters landsforbund
  • 300 meters-byen Ulsteinvik Arne Runar Vik, kommunalsjef teknisk, Ulstein kommune
  • Svipp - tilrettelagt bestillingstjeneste for transport Ragna Skøien, prosjektleder Agder kollektivtrafikk AS

Pensjonistforbundet har uttalt seg om Bo trygt hjemme-reformen flere ganger tidligere, og levert høringsinnspill.

– Vi støtter Bo trygt hjemme-reformen, som kan bli et viktig tiltak for å skape et aldersvennlig samfunn. Men vi er bekymret for finansieringen, sa Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen i forbindelse med Stortingshøringen i oktober.

Se hele programmet for oppstartskonferansen her