Bjørnar overlater ei skute som "går så det griner"

Bjørnar Ottesen med nettopp fylte 89 år, gir seg som leder av pensjonistforeningen Vi over 60 Vestby

Her er Bjørnar flankert av nestleder Inger-Marie Stokker til venstre og  styremedlem Mai - Line Høymer.  Foto: Ole Jonny Johansen

Her er Bjørnar flankert av nestleder Inger-Marie Stokker til venstre og styremedlem Mai - Line Høymer. Foto: Ole Jonny Johansen

"Det er ikke mye feil å si at vi er en forening i medvind, og det mye takket være Bjørnar. Han har gjort en veldig bra jobb", sier nestleder Inger-Marie Stokker.

Medlemsmøtene holdes på Seniorsenteret og denne kvelden var det knapt en ledig plass å oppdrive. Medlemsmøter arrangeres med en blanding av sosialt og faglig. "I annethvert medlemsmøte har vi det sosialt og neste gang diskuterer vi eldrepolitiske saker som angår oss. Vi bidrar inn i handlingsplaner kommunen har med forskjellige innspill som kan komme vi over 60 til gode", forteller Bjørnar Ottesen.

Organisasjon

Møter

Medlemskap

Aktiviteter

Astrid Eriksen (f.v.), Eva Johansen, Kari Holth og Inger Fredriksen var fire av mange som var med på treffet onsdag kveld.  Foto: Ole Jonny Johansen

Astrid Eriksen (f.v.), Eva Johansen, Kari Holth og Inger Fredriksen var fire av mange som var med på treffet onsdag kveld. Foto: Ole Jonny Johansen

Nærmest kamera ser vi Bjørg Hagen (t.v.) og Liv Lund.  Begge er jevne brukere av foreningen og synes det er hyggelig å ha et slikt sted å gå til!   Foto: Ole Jonny Johansen

Nærmest kamera ser vi Bjørg Hagen (t.v.) og Liv Lund. Begge er jevne brukere av foreningen og synes det er hyggelig å ha et slikt sted å gå til! Foto: Ole Jonny Johansen

Når du bor i Garder ser du ikke så mye mennesker. Hyggelig å komme hit, sier Finn og Ragnhild Kjølberg.   Foto: Ole Jonny Johansen

Når du bor i Garder ser du ikke så mye mennesker. Hyggelig å komme hit, sier Finn og Ragnhild Kjølberg. Foto: Ole Jonny Johansen

På underholdningssiden dukket Sondre Høymer fra Vestby opp med sin klassiske gitar! Han har sin utdannelse fra Norges musikkhøgskole og Akademia Muzyczna w Katowicach ved Prof. Marcin Dylla. Høsten 2017 gjorde Sondre sin offisielle debut i Universitetets Aula i Oslo, kanskje den mest prestisjetunge arenaen for klassisk musikk i Norge.

"Det er veldig flott at en musikalsk kapasitet som denne karen finner tid og opptrer for oss tilnærmet vederlagsfritt", sier Inger-Marie Stokker

Sondre Høymer er en norsk klassisk gitarist, - og barnebarnet til Mai-Line Høymer .  Foto: Ole Jonny Johansen

Sondre Høymer er en norsk klassisk gitarist, - og barnebarnet til Mai-Line Høymer . Foto: Ole Jonny Johansen

Vi blir stadig flere eldre her i kommunen, og derfor blir det viktigere enn noen gang å «være på ballen». Selv om vi har passert 60 år og vel så det så er vi samfunnsengasjerte mennesker. Vårt eldste medlem er Randi Olafsen på 98 år. Det vår plikt og rett til å mene noe om hverdagen vi er og går inn i, sier Ottesen.

Med hjelp fra kommunen har vi også digital opplæring blant medlemmene våre. Til dette får vi materiell og instruktører fra Pensjonistforbundet, sier Inger-Marie Stokker.

I tillegg til å mene forskjellig ting om det som rører seg i Vestby kommune, er det sosiale kanskje det mest viktige. Og pensjonistforeningen Vi over 60 Vestby har blant annet bestemt seg for å reise til Evert Taube-konsert på Chat Noir i Oslo. I tillegg reiser vi til Stavanger for å være med på Flor&Fjære. Det skjer i august, og allerede er 21 påmeldt, sier Ottesen.

Pensjonistforbundet Akershus v/styret takker Bjørnar for strålende innsats gjennom mange år!