150 datakurs!

Marsipankake og kaffe på PF's datakurs nummer 150 i Åsnes. Siden starten i 2013 har godt over 1.200 deltatt på kursene.

Åsnesdeltakerne er klare til å teste jubileumskaka! (Foto: Helge Husom)

I den ærverdige kommunestyresalen var pensjonister fra Åsnes samlet i to dager for å lære mer om nettbrett og smarte telefoner. Intetanende ble de samtidig deltakere i markeringen av at dette var Pensjonistforbundets datakurs nummer 150. Den ordinære matpausa ble utvidet med velsmakende marsipankake som kursholderen fra Brettskolen bød på.

For 10 år siden vedtok styret i PF Hedmark å dra i gang PC-kurs for "godt voksne". Det var etter sterkt påtrykk og initiativ fra styremedlem Olav Sande som godt kan kalles datakursenes opphavsmann. Det første kurset ble holdt på Rena med bistand fra Nestor kompetansesenter og med Finn-Åge Løvlien som kursleder. De neste årene ble det kurs mange steder i Hedmark. Etter hvert overtok kurs om nettbrett og telefoner, mens PC-kursene avtok.

De siste årene har kursene vært gratis å delta på. Pensjonistforbundet dekker utgiftene til instruktør og kursmateriell, mens lokalforeningene sørger for kurslokaler og besørger påmeldinger etc. Forbundet disponerer også noen nettbrett til utlån for de som trenger det på kursene.

Etter hvert kom det bestillinger på kurs også fra utenfor Hedmark. Dermed har opplegget som ble snekret hos PF Hedmark, resultert i tilsvarende kurs i Oppland, Akershus, Vestfold og Telemark. Løvlien har ledet samtlige 150 kurs, nå via sitt foretak Brettskolen.

Statistikken viser at ved utgangen av august i år har 1.258 deltatt på de 150 datakursene, og det er undervist i til sammen 1.568 timer. Og på kalenderen er det allerede plottet inn nye kurs utover høsten. Mange eldre ønsker fortsatt å øke sine digitale kunnskaper og ferdigheter!