Vil redusere antall eldre som drukner

Altfor mange drukner i Norge hvert år, og en stor andel er over 60 år. Pensjonistforbundet ønsker å bidra til å få drukningstallene ned.

Friluftsliv og aktiviteter på sjøen er noe mange eldre er glad i. Dessverre er det ikke alle som husker redningsvest. Illustrasjonsbilde: iStock

Mens antall drepte i trafikken har gått kraftig ned de siste 50 årene, har nedgangen i antall drukningsulykker vært langt lavere. Foreningen Flyte oppfordrer nå til et kollektivt løft i kampen mot drukning. Pensjonistforbundet er blant dem som ønsker å bidra.

Flyte ble stiftet i 2022 av Redningsselskapet, Norges Svømmeforbund, Norges Livredningsselskap, Norges Padleforbund, Den Norske Turistforening og NTNU.

Bruk redningsvest!

–  Vi ønsker å være med på redusere antall drukningsulykker. Gjennom våre lokalforeninger kan vi hjelpe med informasjon, og motivere eldre til å ha respekt for det å være på sjøen. Det handler for eksempel om å bruke redningsvest, noe eldre ikke alltid er så flinke til. Kanskje fordi de er vokst opp i en annen tid, sier forbundsleder Jan Davidsen.

Denne uken deltok han på Flytekonferansen i Horten, sammen med blant annet fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth. Han deltok i paneldebatt om den norske handlingsplanen som er under utarbeidelse, sammen med sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide, stortingsrepresentant Silje Hjemdal (Frp) og statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt fra Helse- og omsorgsdepartementet.

– Årsakene til drukning er mange, og mange små tiltak må virke sammen dersom vi skal oppnå varig endring. Å samle så mange av de som til daglig bidrar i drukningsforebyggingen, gir ekstra kraft til arbeidet, sa daglig leder i Flyte, Mia Bergmann.

Statistikken er hentet fra Redningsselskapet, og viser at aldersgruppen over 61 år ligger høyt på drukningsstatistikken. Av 26 i denne aldersgruppen som druknet i 2023, var 23 menn. Kilde: https://rs.no/drukning/

Illustrasjonsbilde: iStock