pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Hjelpemidler kan forenkle livet ditt

Hjelpemidler kan gi deg et aktivt, trygt og sosialt liv. Her får du informasjon og gode råd fra Anne-Kari Minsaas, vår prosjektleder for velferdsteknologi.

Forebygg fall

Hvert år rammes over 9000 personer i Norge av hoftebeinsbrudd. Det kan føre til smerter og nedsatt livskvalitet i en lang periode, og man blir ofte avhengig av hjelp.

Dette kan du gjøre

• Vær bevisst på risiko i eget hjem. Rydd bort snublefeller.
  • Vær forsiktig på snøen, og bruk brodder.
  • Vi anbefaler også trening av balanse og muskler, enten hjemme eller sammen med andre. Oslo kommune har laget en brosjyre med Styrke- og balanseøvelser man lett kan gjøre hjemme: www.fallogbrudd.no.
  • BASIS er både for deg som ønsker å trene selv hjemme, og for de som jobber ved treningssentre, aktivitetssentre og institusjoner for eldre. Få mer info her.
  • Det finnes også mange digitale treningsprogram som kan bidra til aktivitet!
  • Sterk og stødig tilbyr trening både i eget hjem og i grupper. Se treningsvideoer her.

Noen produkter som kan hjelpe

• Ulike støttehåndtak og automatisk lys når det er mørkt
  • Lenestol som hjelper deg til å reise deg opp
  • Trapperullator. Denne er enkel å montere og gir deg god støtte i trappen. Det finnes ulike typer. Denne filmen gir deg et eksempel
  • Integrerte varmekabler sørger for isfri trapp og inngangsparti. Matter og trinn kan seriekobles, slik at det kan benyttes der det er behov. Som medlem av Pensjonistforbundet får du 15 % på varmematter fra Isfritt.
  • Fallvarsler. Det fins mange ulike produkter som varsler ved fall eller bevegelse utenfor trygt område. Varselet går til dine nærmeste eller til en alarmsentral. Dette gir større bevegelsesfrihet, og øker muligheten for at du kan bo trygt hjemme i egen bolig. Det er også effektivt for kommunen, som kan rykke ut når ting skjer.
  • For en oversikt over flere muligheter, kan du gå til siden www.hvakanhjelpe.no.

Hjelp på badet

Det fins mange hjelpemidler som kan gjøre det enklere å bo hjemme i egen bolig.

Baderommet er et sted man gjerne vil klare seg selv så lenge som mulig. Her fins det en rekke hjelpemidler. Har du for eksempel problemer med å tørke deg etter en dusj, finnes det dusj med føn. Det finnes også toaletter med hev- og senkfunksjon, og spyl og føn.

Snakk med kommunen din og få råd om hvilke muligheter som finnes.

Ring og få hjelp med nettbrett og smarttelefon

Ønsker du hjelp med å bruke nettbrett, smarttelefon eller andre digitale hjelpemidler? Prøv Pensjonistforbundets hjelpetelefon, tlf. 22 600 700.

Digital hjemmebehandling

I fremtiden kan vi i større grad behandle sykdom hjemme hos oss selv. Det kalles digital hjemmebehandling.

Du kan få utdelt et nettbrett og et måleinstrument av sykehuset eller legen din. Da kan du selv og legen følge med på blant annet blodtrykk, pust og puls. Hvis det blir avvik, går det en alarm. Du kan få tilgang til egen journal, helsedagbok og individuell plan digitalt, og registrere kliniske data selv.

Kommunikasjon med helsepersonell kan foregå digitalt, og mange leger tilbyr digitale timer.

Hvis det er utfordrende å huske å ta medisiner, kan en medisindispenser være en god løsning. Den hjelper deg til å ta medisinen til faste tidspunkt, og automaten melder fra til helsepersonell dersom du glemmer det.

Det flotte er at du slipper å vente på hjelp og du klarer deg selv! Mange hastige besøk kan i stedet bli til en god samtale med helsepersonell en gang iblant.

Medisindispenser er tatt i bruk av nesten alle kommuner i Norge. Undersøkelser viser at en pilledispenser fører til selvstendighet for bruker og trygghet for at medisinen tas til rett tid.

Pensjonistforbundet jobber for å styrke evnen for den enkelte til å håndtere egen helse og omsorgsbehov - meld deg inn i dag.

Helseklokke

Eldre kan ha nytte av en helseklokke for å følge med på egen helse og øke følelsen av trygghet. Noen av klokkene måler puls og antall skritt, og har fallsensor, GPS og trygghetsalarm. Helseklokker kan du kjøpe selv.

Syn og hørsel

Er du glad i å lese, men har svekket syn, dysleksi eller andre funksjonsnedsettelser som gjør det vanskelig? Det finnes gode hjelpemidler.

Blant annet har det blitt utviklet en penn som leser teksten du peker på høyt, og briller som leser teksten du ser på høyt. Visste du også at du kan få tilgang til lydbøker, aviser og tidsskrift ved Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek? Mulighetene er mange!

Høreapparat er også velferdsteknologi. Hørsel er viktig for god livskvalitet og kan forebygge ensomhet og demens. Det finnes mye tilleggsutstyr til et høreapparat, for eksempel utstyr som melder fra når det ringer på døren eller når telefonen din ringer. NAV Hjelpemiddelsentral låner deg det utstyret du trenger.

Pensjonistforbundet mener at alle fortjener tilgang til enkle og brukervennlige digitale verktøy og informasjon, uavhengig av hvor i landet du bor. Det jobber vi for hver dag!

Teknologi for sosial kontakt

Mange eldre som kan føle seg litt ensomme i hverdagen. Vi anbefaler alle å lære seg å bruke smarttelefon. Da kan man holde kontakten med kjente og kjære via for eksempel videosamtaler, Skype og Facebook. Et annet verktøy er Komp, en skjerm med bare én knapp som er veldig enkel å bruke. Her kan pårørende sende bilder eller ringe.

Visste du at Pensjonistforbundet har en gratis hjelpetelefon? Der kan du som medlem ringe inn og få hjelp til å bruke smarttelefon, nettbrett og andre digitale verktøy. Hjelpetelefonen er åpen tirsdag, onsdag og torsdag mellom 9 og 12. Telefonnummeret er 22 600 700.

Assistanse hjemme

For rengjøring fins det i dag gode robotstøvsugere som både kan støvsuge og vaske gulvet. Det eneste du trenger å gjøre, er å tømme ut støvet og det skitne vannet og fylle den opp med rent vann. Disse er som oftest veldig enkle å bruke, med få knapper.

Mange bruker også robotplenklipper, for å lette hagearbeidet.

Kontakt en teknologiambassadør

Teknologiambassadører er frivillige pensjonister med kunnskap om velferdsteknologi. Vi jobber for å informere om hvilke muligheter som finnes – og motivere eldre til å ta teknologien i bruk. Vi kan delta på møter og fagdager, uten kostnad.

Kontakt Anne-Kari Minsaas