Vinn-vinn i Vestfold

Når Marius (25) og Tor (65) treffes, blir det god stemning på verkstedgulvet. Den ene er fast bestemt på å få fagbrevet sitt. Den andre vil gjerne hjelpe.

Mentor Tor Emil Indsetviken og lærling Marius Løstegaard Cedervoll trives sammen. Foto Ellen J. Jarli

Mentor Tor Emil Indsetviken og lærling Marius Løstegaard Cedervoll trives sammen. Foto Ellen J. Jarli

TEKST: ANNE WENNBERG OG INGUNN SOLLI

Det er et stort samfunnsproblem og en ulykke for dem det gjelder, at mange unge ikke klarer å gjennomføre yrkesopplæringen sin. Altfor mange ramler av i lærlingetiden, og for noen kan det være vanskelig å komme skikkelig inn i arbeidslivet senere. Her kommer Seniorer for lærlinger – et mentorilbud, inn i bildet. 

Prosjektet har som hovedmål at lærlinger skal fullføre og bestå innen det yrkesfaget de har valgt seg. Et annet viktig mål er å gi pensjonister tilhørighet og mening i tilværelsen også etter at yrkeslivet er over. Vi snakker altså om et vinn-vinn-prosjekt, som så langt ser svært lovende ut. 

Seniorer og lærlinger. Hver uke tropper pensjonist Tor Emil Indsetviken opp hos Velle Industrier i Tønsberg. Der følger han opp fire unge lærlinger som trenger litt ekstra for å fullføre. Det kan være snakk om hjelp med teorien, med praktiske ting eller helt enkelt menneskelig støtte. Å være til stede. 

– Jeg får aller mest bruk for det mellommenneskelige, når jeg forsøker å motivere dem til å fortsette, selv om de sliter. Noen har bare behov for en å prate med. Å være mentor gjør at jeg føler meg mer nyttig, og det er fint å møte ungdom. Det er ganske tungt å gå rett ut i pensjonisttilværelsen, og jeg synes dette er en veldig fin ordning, forteller Tor Emil Indsetviken, når vi treffer ham hos Velle Industrier i Tønsberg. 

Han har selv fagbrev i mekaniske fag, har vært yrkesfaglærer, og har også jobbet med fagopplæringen i fylkeskommunen. Hos Velle er han blant annet mentor for Marius Løstegaard Cederborg:

– Det er veldig bra å ha en mentor. Jeg får ekstra faglig hjelp, og Tor er god til å forklare teorien også. Det har også vært hyggelig å bli kjent. Det er fint å høre om hans erfaring. Det er et stort pluss. Jeg har alltid ment at erfaring er viktigere enn skolebenken. Jeg får mer respekt for folk som har erfaring, og anbefaler andre som får sjansen til å ta imot tilbudet om å få en mentor, sier 25-åringen. 

Først ute. – Seniorene kan hjelpe lærlingene på mange ulike måter: faglig, språklig, kulturelt og mellommenneskelig, sier Synnøve Storvollen i Vestfold fylkeskommune. Hun er initiativtaker til pilotprosjektet og Norges eneste helserådgiver for lærlinger. 

Hun jobbet med ideen under pandemien, og fikk med seg blant andre prosjektleder Jon Edgar Karlsen, som ble pensjonist for fem år siden.

– Vi vil ikke at folk bare skal forsvinne ut i pensjonistlivet. Seniorene har så mye verdifull livsvisdom og kunnskap å bidra med, sier hun med et smil. Hun forteller også at de jobber med å rekruttere flere seniorer. 

– Vi har 14 i dag, og skal snart ha flere inn på intervju. Vi vil tredoble det antallet. Ta gjerne kontakt hvis du er nysgjerrig på om dette kunne være noe for deg, oppfordrer han.

– Du må ikke ha bakgrunn fra yrkesfaget selv, du kommer langt med livserfaring og et ønske om å bidra, sier han.

« Å være mentor gjør at jeg føler meg mer nyttig, og det er fint å møte ungdom.»
helserådgiver Synnøve Storvollen og prosjektleder Jon Edgar Karlsen i Vestfold fylkeskommune. Foto: Ellen J. Jarli

helserådgiver Synnøve Storvollen og prosjektleder Jon Edgar Karlsen i Vestfold fylkeskommune. Foto: Ellen J. Jarli

Nyttige nettverk. Det er ingen tvil om at lærlingene har gevinst av dette, både faglig og mellommenneskelig, men prosjektet skal også gi noe til seniorene. 

– Vi samler seniorene i et nettverk, for å skape et meningsfullt fellesskap. Vi arrangerer treff for dem, for eksempel har vi hatt en samling på Bolærne. De skal også få faglig påfyll, og lærer om styrkebasert tilnærming. Hadde vi bare koplet lærlinger og seniorer, hadde de ikke fått det samholdet. Vi vil skape tilhørighet og en opplevelse av at de fortsatt har mye å bidra med. Det er nok grunnen til at vi stadig får med flere seniorer, forteller Storvollen, og legger til at de har bruk for både folk med høy utdanning og praktikere, men at det mellommenneskelige er aller viktigst.

Erfaren prosjektleder. – Bedriftene har ofte ikke anledning til å bruke tilstrekkelig tid på lærlingene. Vi skal være som olje i maskineriet. Noen ganger får vi dem fram til fagprøven, andre trenger kanskje hjelp til å styre økonomien sin, sier pensjonist Jon Edgar Karlsen, som har lang og bred erfaring fra skolevesenet. Han etterlyser mer helhetstenkning i skolen, og mener det er viktig å fange opp de som sliter så tidlig som mulig: 

– Ofte kommer hjelpen i seneste laget. Vi lurer på om vi burde vært inne med vår støtte allerede ved overgangen mellom skole og lærlingeplass. Det endelige målet er jo at lærlingene skal få seg en jobb. Yrkesfagelevene trenger også førerkort, så noen får hjelp til å klare teoriprøven. 

Jon Edgar Karlsen følger opp og har tett kontakt med alle mentorene. Han ønsker også å bidra som mentor, men foreløpig har han ikke hatt tid ved siden av prosjektlederjobben.

– Det er spennende med nye utfordringer. Jeg vil at vi skal flytte fokus fra eldrebølge til en bølge av ressurser, sier han.

På lik linje med Pensjonistforbundet, mener han at samspill og brobygging mellom generasjonene er berikende for alle. 

Attraktiv arbeidskraft. Marius trives veldig godt i bedriften der han er under utdanning til å bli CNC-operatør. Det vil si at han lærer å styre den avanserte maskinen som lager forskjellige deler i metall og plast:

– Det er flinke instruktører her, og jeg blir sett og hørt. Jeg skal ut i jobb etter at jeg er ferdig her, og det føler jeg at jeg får god hjelp til!

– Vi utdanner folk som trenger en annen tilnærming, og de blir virkelig attraktiv arbeidskraft, som kommer seg ut i jobb, bekrefter Espen Trippestad som er veileder hos Velle Industrier. 

Han setter stor pris på den hjelpen mentorene kan gi, i tillegg til deres egen «buddy-ordning», der de mer erfarne hjelper de ferskere i faget. 

– Vi merker at mentorene kan komme tettere på rent menneskelig, og kommer til å benytte ordningen mer og mer, avslutter han.

FAKTA

Seniorer for lærlinger 

  • Vestfold fylkeskommune eier prosjektet, og Pensjonistforbundet er partner.
  • Prosjektet driftes med midler fra Damm-stiftelsen, som ble innvilget under forutsetning av at erfaringene blir delt med andre fylkeskommuner.
  • Etter at lærlingen og mentoren er koblet, gjør mentoren selv avtaler med lærlingen i det daglige. Det er med andre ord ganske stor fleksibilitet, og man låser seg ikke nødvendigvis til faste tidspunkt. 
  • Mentoren har taushetsplikt – også overfor arbeidsgiveren.
  • Alle mentorer må ha politiattest.
  • Det vanlige er at mentorene bruker rundt to timer i uka på hver lærling.

Nysgjerrig på om du kan bidra? Les mer her Seniorer for lærlinger – et mentortilbud - Vestfold fylkeskommune