Samler inn mobiler til flyktninger

Neste uke kan du donere bort din gamle smarttelefon på Deichman Bjørvika. Så vil organisasjonen Seniornett klargjøre mobilen og få den distribuert til ukrainske flyktninger som er kommet til Norge. Pensjonistforbundet ønsker å bidra inn i dette arbeidet – og oppfordrer våre medlemmer i Oslo til å bidra.

– Behovet er stort. Mange flyktninger fikk ikke med seg mobilen eller den er blitt ødelagt, og for mange er mobilen den eneste muligheten til å holde kontakt med familie og venner i hjemlandet, sier generalsekretær Kristin Ruud i Seniornett.

– Vi ønsker å hjelpe og kan bidra på det området hvor vi er gode. Våre medarbeidere og frivillige har høy digital kompetanse. De får fjernet passord, rensket mobilen for gammelt innhold og gjort den helt klar for neste bruker, sier Ruud.

De som vil hjelpe ukrainske flyktninger kan ta med seg mobilen til Deichman Bjørvika tirsdag, onsdag eller torsdag i neste uke (uke 18) i tidsrommet 11.00 – 13.00.

Representanter fra Seniornett ta imot telefonen i Skogen i 4. etasje. Stedet vil bli merket. Seniornett kan hjelpe deg med å sikkerhetskopiere innhold du vil spare på og så fjerne alt privat innhold før telefonen distribueres til flyktninger via landets mottakssentre. Det er viktig at du tar med ladekabelen til mobilen.