pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Bruksanvisninger for nettsidene

Velkommen til Pensjonistforbundets nye nettsider.

Den 10. februar 2021 lanserte Pensjonistforbundet nye nettsider.

Her vil du finne bruksanvisninger i form av videosnutter og dokumenter til nedlastning, som forklarer hvordan du finner frem på nettsidene og hvordan dataansvarlige i foreningene kan publisere nyheter og legge til informasjon om arrangementer.

Helt nederst på denne siden finner du ofte stilte spørsmål om nettsidene. Der har vi lagt til noen svar som kan være til hjelp hvis du står fast eller lurer på noe.

I de tre videoene under forklarer vi henholdsvis enkel nyhetsredigering, avansert nyhetsredigering og publisering av arrangementsinformasjon.

Enkel nyhetsredigering

En nyhetsartikkel kan opprettes og publiseres veldig enkelt.

I videoen under demonstrerer vi grunnleggende fremgangsmåte for å legge ut en nyhetssak på nettsidene.

(Merk: I videoen ser man et felt for "forfatter", dette er kun tilgjengelig for ansatte i forbundet og dataansvarlige i fylkes- eller lokalforeninger kan se bort fra dette. Merk også at hovedbilde er obligatorisk for å få publisere, og bør være filformat .jpg. Bilder lastes opp fra din egen maskin.)

Avansert nyhetsredigering

Neste video viser avansert redigering av nyhetsartikkel:

• Bytte hovedbilde, rotere bilder, zoome bilder, legge til og redigere bildelister og bildekarusell.

• Formattere tekst med mellomtittel, hyperlink, fet og kursivert skrift, samt sette inn punktlister.

• Legge til dokument for nedlastning.

Slik oppretter du et arrangement

Det er enkelt for dataansvarlige å legge ut informasjon om kommende arrangement - både sentralt, i fylker og i lokalforeninger.

Videoen under viser hvordan dette gjøres:

Ofte stilte spørsmål

Innhold som eventuelt skal være med fra de gamle nettsidene må overføres manuelt, ved hjelp av "kopier og lim inn".

I en overgangsfase frem til 1. mai 2021 er de gamle sidene tilgjengelig på https://old.pensjonistforbundet.no

Der kan du finne gammelt innhold som kan kopieres og legges ut på nytt på de nye sidene.

(Vær oppmerksom på at jo mer innhold vi legger ut, jo dyrere blir nettsidene å drive. En god tommelfingerregel kan være å prioritere innhold som har praktisk nytteverdi i fremtiden.)

1. Vær nøye når du skriver inn telefonnummeret ditt. Ikke bruk +47 eller ordmellom, kun åtte siffer sammenhengende. Eksempelvis: 98765432

2. Hvis du får feilmelding:

Kontakt medlemsservice på tlf 22 34 87 70, så kan de påse at telefonnummeret ditt er korrekt registrert i vår medlemsdatabase.

3. Hvis du ikke får feilmelding, men knappen "Logg inn" bare står og snurrer, eventuelt at ingenting skjer:

Prøv å friske opp nettleseren din:

• Hvis du bruker PC, gjøres dette med Ctrl+r (eller Ctrl+F5)

• Hvis du bruker Apple Mac er tastekombinasjonen Cmd+Shift+r.

• Hvis du bruker nettbrett (men også hvis du bruker PC eller Mac), kan du trykke på knappen for å oppdatere nettsiden. Det er en liten, sirkelformet pil, og du finner den til venstre for adresselinjen øverst på skjermen. Adresselinjen er den mange bruker som søkefelt, der det nå står "https://www.pensjonistforbundet.no/bruksanvisninger-for-nettsidene" eller bare "pensjonistforbundet.no/bruksanvisninger-for-nettsidene".

4. Sjekk hvilken nettleser du bruker. Internet Explorer er utdatert og de som fremdeles har denne har i de fleste tilfeller også Microsoft Edge tilgjengelig på sin datamaskin. Prøv med Edge i stedet, den skal fungere fint, og det samme gjelder nettleserne Google Chrome, Mozilla Firefox og Safari.

5. Hvis ingen av punktene over hjelper, prøv å slå maskinen din helt av og så på igjen. Prøv på nytt.

Du må kontakte medlemsservice på tlf 22 34 87 70 så de kan sette deg opp som dataansvarlig for din lokalforening. Alle dataansvarlige skal se Admin-knappen.

Hvis du er logget inn fra før og har vært vekke fra datamaskinen en stund slik at nettleseren din har "tatt seg en blund", kan det hende at du ikke får noen reaksjon når du trykker på knappen "Admin".

Da kan det være lurt å vekke nettleseren din igjen, enten ved å trykke tastekombinasjon Ctrl+r eller rett og slett trykke på Oppdater-knappen i nettleseren.

Klikk her for å se en video som viser hvordan du gjør dette.

Du må kontakte medlemsservice på tlf 22 34 87 70 så de kan sjekke om ditt verv i din lokalforening er korrekt registrert i Pensjonistforbundets medlemsdatabase. Hvis Medlemsservice bekrefter at hovedvervet ditt er korrekt registrert og du likevel ikke ser TVV-knappen, bør du be om tilleggsverv som dataansvarlig.

TVV står for "tillitsvalgtverktøy".

1. Prøv å friske opp nettleseren din:

• Hvis du bruker PC, gjøres dette med Ctrl+r (eller Ctrl+F5)

• Hvis du bruker Apple Mac er tastekombinasjonen Cmd+Shift+r.

2. Slå av blokkering av popup-vindu:

TVV skal åpnes i en ny fane i nettleseren din. Hvis du har blokkert nettleseren fra å åpne nye faner automatisk, må du tillate dette for www.pensjonistforbundet.no.

Dette gjøres på ulike måter i ulike nettlesere og enheter, men hvis denne nettsiden har blokkert en popup, vil du i de fleste nettlesere se en advarsel om dette i adressefeltet/søkefeltet nesten øverst på skjermen. Advarselen ligger lengst til høyre i adressefeltet i noen nettlesere, eventuelt er det en hengelås til venstre i adressefeltet. Hvor du finner dette, vil variere fra nettleser til nettleser.

Ser du et sted det står "Tillat popupvinduer fra pensjonistforbundet.no", velger du dette, eventuelt omvendt: Fjern avkrysning for "Blokker popupvinduer fra pensjonistforbundet.no".

Det betyr at du holder tasten merket "Ctrl" inne (nede i venstre hjørne på tastaturet ditt), mens du trykker på henholdsvis bokstavtast r eller funksjonstasten F5 (merk at det er én tast merket "F5", ikke "f" og "5" hver for seg).

Prinsippet for tastekombinasjonen er det samme som når du holder Shift (tast med pil som peker opp, mellom Ctrl og Caps Lock) og trykker på "a" for å få stor "A": Hold kontrolltasten inne mens du trykker inn en annen tast.

Alle medlemmer som har individuelt medlemsnummer i Pensjonistforbundet skal ha tilgang til Min side.

Unntak som ikke har tilgang, er kollektivt innmeldte gjennom Fagforbundet, Industri Energi, Postens Pensjonistforbund, Statens Vegvesen og Yrkestrafikkforbundet YTF. Disse medlemmene har ikke tilgang til Min side fordi deres medlemskap håndteres av de nevnte organisasjonene. Andre kollektivt innmeldte håndteres av Pensjonistforbundet og har tilgang til Min side.

En forutsetning for å kunne logge inn er at medlemmet har registrert sitt mobiltelefonnummer i Pensjonistforbundets medlemsdatabase.

Tillitsvalgte skal ha tilgang til Tillitsvalgtverktøy (TVV).

Dataansvarlige skal ha tilgang til Admin.

Dersom du ikke har de tilgangene du skal ha, kontakt Medlemsservice på tlf 22 34 87 70 eller e-post pf@pensjonistforbundet.no.

Magasinet som kommer ut ni ganger i året og sendes hjem i postkassen til våre omlag 250.000 medlemmer, er tilgjengelig digitalt som PDF.

Du finner magasinet på denne nettsiden:

For å lese det må du være logget inn.

Medlemmer av lokalforeninger og direktemedlemmer må logge inn med telefonnummer og tilsendt SMS-kode. Er ikke telefonnummeret ditt registrert i vår medlemsdatabase, kan du ikke logge inn. Kontakt Medlemsservice på tlf 22 34 87 70 for å legge til mobilnummeret ditt hvis det ikke allerede er lagt til. Nummeret må være unikt, det kan altså ikke være registrert på mer enn én person.

Kollektive medlemmer må logge inn med eget passord. Dette passordet får du fra din kollektive forening (dette gjelder kollektive medlemskap gjennom Fagforbundet, Industri Energi, Postens Pensjonistforbund, Statens Vegvesen og Yrkestrafikkforbundet YTF).

På hjemmesiden til alle lokalforeninger står det en standardtekst:

«Her finner du nyheter og kommende arrangementer fra (XXX). Mer informasjon finner du i kunnskapsbasen, eller du kan kontakte oss i skjemaet lenger ned på siden.»

Denne teksten kan byttes ut. Send alternativ tekst på e-post til webredaktør anders.rasch@pensjonistforbundet.no