Vil du bidra til at eldre får flere gode hjelpemidler i hverdagen?

Brenner du for at eldre skal klare seg selv i den nye digitale hverdagen? Er du opptatt av egen og andres helse? Da er du på rett plass!

Vi trenger flere som kan ta rollen som ambassadør for velferdsteknologi – altså teknologi som hjelper eldre til å klare seg bedre i hverdagen.

Pensjonistforbundet tilbyr gratis kurs i velferdsteknologi til engasjerte pensjonister som både liker å lære selv, og lære bort til andre!

Hilde Balliére (f.v.), Sigmund Nylund, Bente Hauge og Anne-Britt Wengen er fire driftige teknologiambassadører. Vil du bli med i denne fine gjengen? Kontakt oss for en uforpliktende prat! (Foto: privat)

Velferdsteknologi høres kanskje vanskelig ut, men det kan være så enkelt som å klare å ta i bruk høreapparat og trygghetsalarm selv, eller bestille en legetime på nettet. Som «teknologiambassadør» trenger du ikke ha noen formell utdanning eller teknisk kompetanse. Det som er viktig er at du liker å lære nye ting og har lyst til å hjelpe og lære bort til andre.

Her kan du lese mer om velferdsteknologi.

Hva gjør en teknologiambassadør?

Rollen er å oppfordre eldre til å ta i bruk velferdsteknologi og informere om mulighetene dette gir. For eksempel kan du holde foredrag for pensjonistforeninger eller andre lag og organisasjoner om helse- og velferdsteknologi, delta som brukerrepresentant mot ansvarlige i kommunen, eller bare snakke varmt om saken til venner og bekjente.

Prosjektet er finansiert med midler fra Helsedirektoratet og er et bidrag til det forebyggende helsearbeidet. Når du har tatt kurset, blir du en av våre 300 ambassadører innen velferdsteknologi. Vi har ambassadører over hele landet.

Du kan utforme rollen selv med tanke på oppgaver og hvor mye tid du vil bruke.

Hva får du?

Det er både gøy og givende å være ambassadør, og ikke minst lærer du masse selv! Du har en av Norges største organisasjoner i ryggen, blir en del av et stort nettverk av ambassadører for velferdsteknoligi, og får delta gratis på en stor, årlig konferanse.

"Som ambassadør får jeg anledning til å dele kunnskap med andre, samtidig som jeg får utviklet og vedlikeholdt mine egne kunnskaper om den teknologiske utviklingen." Jan S. Torgersen, teknologiambassadør for Pensjonistforbundet

Vil du vite mer?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat. Ring Unni Olimb Norman på telefon 97 61 09 34 eller send en e-post til unni.olimb.norman@pensjonistforbundet.no.

Bli med på kurs 12.-13. mars

Våre teknologiambassadører får full opplæring. Dersom du er interessert, blir du invitert til kurs.

Du får dekket reisekostnader, opphold og selve kurset. Neste kurs er 12. – 13. mars, Øvre Sem Gård, Asker. Se mer informasjon i vedlegget under.

Kurs for nye teknologiambassadører 12.-13. mars 2024

Definisjoner

Velferdsteknologi:

Velferdsteknologi er teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Kilde: Store medisinske leksikon

Helseteknologi:

Helseteknologi omfatter velferdsteknologi og helseinformatikk. Begrepet helseteknologi omfatter teknologiske metoder, materialer og utstyr som brukes i planlegging, organisering, realisering, dokumentasjon, evaluering, ledelse og videreutvikling av kunnskapsbasert helsehjelp. Etter denne definisjonen er medisinsk teknologi å regne som en type helseteknologi. Helseteknologi inkluderer også teknologiske løsninger for å organisere og koordinere helsehjelp. Kilde: NTNU (WHO)