PLUSSpodden

PLUSSpodden er Pensjonistforbundets egen podcast, med temaer som er spesielt tilpasset pensjonister og deres livssituasjon. PLUSSpodden - lytt når du har lyst!

Dagens pensjonister er vokst opp med radio som kilde til både nyheter og underholdning. Denne podcasten er akkurat som et radioprogram der du kan høre på den episoden du vil - når det passer deg og så mange ganger du måtte ønske.

Du finner alle episodene nedover på denne siden.

Episodene er også på Spotify og Soundcloud.

Spilleliste:

Episode 27: Alzheimer tok livet av mannen hennes

Grete Haukedals kjære mann Harald døde av Alzheimer. Hun har en oppfordring til pårørende: Søk hjelp i tide, du har ingen mulighet til å klare belastningen alene. I PLUSSpodden snakker vi om demens – en sykdom som rammer stadig flere.

Episode 26: Podcast om podcast

Ingen medier vokser raskere enn podcast, likevel har nær halvparten av befolkningen aldri har hørt på en podcast. Kanskje du er en av dem? Dette er en podcast om podcast, hvordan du gjør det og hvilke muligheter som finnes.

Episode 25: Har ikke vært hos tannlegen på 15 år

Tannlegeskrekk og dårlig økonomi er to av årsakene til at mange ikke går til tannlegen. Kjetil Bjørnstad fra Tønsberg har ikke vært hos tannlegen siden 2006. Gratis tannbehandling er en kampsak for Pensjonistforbundet.

Episode 24: Pensjonistforbundet vil ha gratis tannbehandling

Medbestemmelse, forhandlingsrett, sykehjemsplasser og fri tannbehandling, er noen av sakene Pensjonistforbundet utfordrer politikerne på under valgkamp-debatter landet rundt. Møt generalsekretær Harald O. Norman og forbundsleder Jan Davidsen under oppkjøringen til debattene.

Episode 23: Byråkraten som ble bæssfardikter

Steinar Barstad er byråkraten som bruker mye av pensjonstilværelsen til å skrive dikt. ”Mens det ennå er tid”, skriver Barstad, og forteller varme bæssfardikt med sin milde totendialekt.

Episode 22: Pensjonistene gjorde om sandkasser til hage

Denne gangen møter du beboerne i Skien som gjorde sandkasser for unger om til hage. Og vi treffer den tidligere NRK-gartneren fra Grønn glede, Dag Arneson. Han har laget sin egen fantastiske hage hjemme i Holmestrand.

Episode 21: Her er det godt å bo

Eva M. Halvorsen fra Revetal og Randi Fosshaug fra Inderøya har alt de trenger i gåavstand fra boligen, og kan ikke tenke seg å flytte. Hør mer om hva som skal til for å gjøre et tettsted aldersvennlig og attraktivt.

Episode 20: -Vi skal holde stor fest når pandemien er over

Det sier Solveig Grorud. Hun er ikke den eneste som gleder seg til å gi barnebarn og andre en god klem, når landet nå gradvis åpner opp igjen. I denne episoden tar vi pulsen på stemningen blant pensjonister akkurat nå.
Hør episoden her:

Episode 19: -Uten data går du med rompa inn i framtida!

I denne utgaven av PLUSSpodden møter du noen som kan mye om data, og en som ikke kan noe. Men det er håp for alle, får du høre i denne podkasten.
Hør episoden her:

Episode 18: Ungdommen skal sjøre og sjøpe sjole. Hva synes du om det?

Til alle tider har det vært ungdommen som endrer språket. Det sier professor og språkforsker Sylfest Lomheim. Men er det slik at vi eldre må akseptere at mange ungdommer sier at de skal ut å sjøre, og at de skal sjøpe kjole?

Episode 17: Alt du trenger å vite om velferdsteknologi

Velferdsteknologi er tekniske hjelpemidler som gjør hverdagen enklere.

Episode 16: Er maten fra Fjordland sunn? Hør hva ernæringsfysiologen forteller

Rapsolje i maten, en dash meierismør? Er middag fra Fjordland sunt? Hør hva kliniske ernæringsfysiolog Kristine Nordkvelle sier i denne utgaven av PLUSSpodden.

Episode 15: Dramatisk da tidligere idrettslegende ble rammet av hjerneslag

Hvert år rammes 12.000 mennesker av hjerneslag her i landet. En av dem som ble rammet er den kjente idrettslegenden i Strømsgodset og Drammen, tidligere fotballspiller Thorodd Presberg. Hør hans dramatiske historie i denne podkasten.
Hør episoden her:

Episode 14: Hvordan vil du bo som eldre?

Farger og kjøkkendører eller brede dører og terskelfrie rom? Her får du tips om hva som er lurt å tenke på når du planlegger bolig for alderdommen din!

Episode 13: Politikeren som ikke snakker politikerspråk

Språket som politikerne bruker kan være vanskelig å forstå. Tidligere miljøvernminister Thorbjørn Berntsen er kjent for det stikk motsatte. Han snakker enkelt, og det går rett hjem hos deg og meg. I PLUSSpodden denne gang forteller Thorbørn Berntsen om hvorfor han snakker rett fra levra. Og vi lar språkforsker og professor Sylfest Lomheim vurdere språket til den tidligere statsråden.

Episode 12: - Mange gamle sykehjem er smittebomber

Mange av sykehjemmene er for gamle, der smitten sprer seg fra rom til rom. Derfor bør mange rives. Det sier Steinar Barstad. Seniorrådgiver for omsorgsforskning på Gjøvik. Nå har han laget rapport for Pensjonistforbundet om omsorgstjenestene etter Coronaen. Monica Øren har møtt Steinar hjemme på Søndre Land.

Episode 11: Kampen for en verdig alderdom for skeive er ikke over

De homofile eller skeive har fått en egen gruppe i Pensjonistforbundet. Hvordan er det å være eldre og homofil i det norske samfunnet? Det forteller Inger Myhre Hansen og Aasmund Robert Vik om i denne utgaven av PLUSSpodden.

Episode 10: Eldre i fengsel fratas pensjonen

Denne uka har vi besøkt eldre innsatte i fengsel. Visste du at eldre innsattes pensjon inndras i sin helhet når de skal inn til soning? Når Olav slippes ut er hans kredittgjeld nesten fordoblet. Han forteller at han går ut i straff nummer to. Og hva mener Pensjonistforbundet og politikerne om det? Lytt til denne podkasten, så får du vite det.

Episode 9: - Godt å bli forelsket som eldre

Hvordan er det å bli kjærester når hun er 74 og han er 81? Hos Solveig Sætre og Tor Erling Aarhus Bratsberg blomstrer romantikken. -Det er godt og trygt å være forelsket som eldre, sier de to. Sexologen sier at det blir mer og mer vanlig at eldre mennesker blir kjærester.

Episode 8: - Vi må være nøysomme

Snart er det tid for trygdeoppgjøret, som ble utsatt i vår. Men hva betyr det egentlig for en vanlig pensjonist? Får han eller hun mer å rutte med? Det får du svar på når du lytter til denne utgaven av PLUSSpodden. Anne Lise Nordbotten (til høyre på bildet) og Grete Anglevik er glad de er vant til å være nøysomme.

Episode 7: - Klasseskille i helse-Norge

- Vi er i ferd med å få et klassedelt helsevesen her i landet, sier den tidligere lederen for allmennlegene, Gisle Roksund. I episoden får du høre hvordan han begrunner påstanden. PLUSSpodden har også besøkt Bakkane bo- og servicesenter i Skien. Hvordan har beboere og ansatte hatt det under koronaen? Det får du vite i reportasjen. Der møter du også 93 år gamle Gjertrud Skjervum. Hun skrev dikt for å komme gjennom isolasjonen.

Episode 6: Dora (80) er talskvinne for Buskmennene og sprek som ei fjellgeit

Hun er talskvinne for Buskmennene i Afrika i Norge. Hun heter Dora Sten Johansen, er 80 år og flyr i fjellet som ei fjellgeit. Vi møter Trondheimskvinnen i denne podkasten.

Episode 5: I hæla på Jan Davidsen og maraton-Nina

Jan Davidsen er leder i Pensjonistforbundet. Vi har fulgt i hæla på ham en dag. Det var full fres hele tida. Vår andre gjest i dag er journalist og forfatter Nina Hanssen. Hun har skrevet bok om løping.

Episode 4: Kupper'n og Gisle med skøytehistorier

Knut «Kupper'n» Johannesen er en av våre store skøytelegender. I denne podkasten forteller han om sine første skøyter, som han kjøpte for 150 kroner.

Episode 3: Eldre og seksualitet

Alle snakker om ungdom og sex. Ingen snakker om eldre og seksualitet – men nå gjør vi det, i PLUSSpodden – Pensjonistforbundets podcast.
Hør episoden her:

Episode 2: Uten besteforeldre stopper Norge!

Forskere bekrefter at Norge knapt hadde klart seg uten besteforeldre. Solveig Grorud i Skien er en av dem. Hun og barnebarnet Viljar møter vi i denne podkasten. Den ble tatt opp før Korona-viruset.

Episode 1: Oddvar Brå om staven og livet før og etter

Oddvar Brå er en av Norges største skilegender. Alle vet hvor de var da Brå brakk staven i ski-vm i Holmenkollen i 1982. I dette intervjuet forteller han om tiden før og etter.
Hør episoden her:

Hvorfor «PLUSSpodden»? Vi ønsker å løfte gruppen pensjonister opp som den verdifulle gruppen vi er i samfunnet. Rundt en million mennesker, som har pluss-alder, pluss-erfaring og pluss-tid. PLUSSpodden skal ha positivt innhold, det blir møter med interessante mennesker, og selvsagt også temaer som er viktige for oss pensjonister, som hvorfor det er viktig å få forhandlings-retten tilbake, ulike spørsmål innen pensjon, som vi vet er vanskelig for mange, tips til hvordan boligen kan tilpasses og om velferdsteknologi, for å nevne noe. Men det blir mye mer, så her er det bare å følge med når nye programmer kommer!