34 artikler tagget med «Rapporter»

Årsmøtet er lagt til Thon Partner Elgstua i Elverum.
Pensjonistforbundet Hedmark/Debatt
Klart for årsmøte 2024
Rekneskap og Årsmelding for 2023
Pensjoner i fripoliser synker dramatisk i verdi, viser ny rapport fra Pensjonistforbundet.
51 milliarder kroner i verditap på fripoliser
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen deltok i høring og overleverte skriftlig høringsinnspill til stortingsmeldingen Meld. St. 5 (2023-2024) – "En motstandsdyktig helseberedskap – Fra pandemi til krig i Europa".
Pensjonistforbundet/Politikk
Eldre må kunne være trygge på helseberedskapen
Krever regelverksendring for fripoliser
Morten Meyer, generalsekretær i Huseierne og Jan Davidsen, leder i Pensjonistforbundet, etterlyser større og bedre rammer til Husbanken slik at eldre kan få lån til å tilpasse boliger.
Pensjonistforbundet/Politikk
En av fire eldre har ikke råd til ny bolig
Pensjonistforbundet/Pensjon
- Skatteutvalget nedprioriterer pensjonistene
85 prosent av eldre klarer seg uten hjelp. Dagens eldre har bedre helse enn tidligere generasjoner og er viktige bidragsytere i samfunnet.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
3 av 4 planlegger egen alderdom
Pensjonistforbundet Østfold/Annet
Årsmøtet 2023
Kvaliteten og omfanget på helse- og omsorgstjenestene vil være avgjørende for eldre kvinners helse i årene fremover.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
En milliard er ikke nok
Fire av ti av synshemmede og nesten seks av ti bevegelseshemmede opplever elsparkesykler som en hindring når de beveger seg på fortau, ifølge en undersøkelse gjort av TØI. (Arkivfoto)
Pensjonistforbundet/Trygghet
Ber om forbud mot kjøretøy på fortau
– Pensjonistforbundet har arbeidet for en opphevelse av samordningsfellen i flere år, sier forbundsleder Jan Davidsen.
Pensjonistforbundet/Politikk
- Dagens regelverk er urettferdig og ulogisk
- Det må flere hender og mer penger til for å løse utfordringene i helse- og omsorgssektoren, mener Pensjonistforbundet. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
- Mer penger og flere hender må til
Pensjonistforbundet vil bidra til å opprette gode møteplasser hvor eldre kan være aktive og sosiale og bidra til samfunnet. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Kultur
Pensjonister vil fortsette å bidra aktivt i samfunnet
Årsrekneskap
Årsmelding
Thorstein Øverland er rådgiver for Pensjonistforbundet i spørsmål som gjelder privat tjenestepensjon. I dette webinaret forklarer han hva fripoliseproblemet går ut på.
Webinar om fripoliser
Steinar Barstad ved Senter for omsorgsforskning fungerer som konsulent for Pensjonistforbundet. (Foto: Morten Sangvik)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
- Folketrygden og kommunenes inntektssystem er viktigst
Kristin Skogen Lund er konsernsjef i Schibsted og har ledet Pensjonsutvalget. (Foto: Schibsted)
– Viderefører sosiale skjevheter
Livselskapene har siden 2010 beholdt mesteparten av overskuddet på fripolisene selv. Pensjonistene får bare 1 prosent. (Illustrasjonsfoto: iStock)
20 prosent av pensjonen forsvunnet på 11 år
Grafikken viser hvor store andeler av overskuddet til fripolisekundene som har gått til økte pensjonsytelser (årlig gjennomsnitt 2017 – 2019).
Store forskjeller på fripoliser
Pensjonistforbundets teknologiambassadører er et fremragende eksempel på frivillig innsats. Her fra en kurssamling i Risør i fjor høst. (Foto: Kjell Skarheim)
Pensjonistforbundet/Kultur
Håper Stortinget og regjeringen biter seg merke i den formidable innsatsen
I dag 1. oktober feirer vi den internasjonale eldredagen, den står i år i digitaliseringens tegn. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Kultur
Digital rettferdighet for alle aldre?
44,4 prosent av sykehjemsbeboere er underernærte, eller i ferd med å bli det, ifølge Helsedirektoratet. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
Skremmende tall om underernæring på sykehjem
Redaktør  i fagbladet Journalisten synes at norske medier burde være flinkere til å vise frem hele mangfoldet i samfunnet – som også inkluderer de eldre. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Usynliggjort i samfunnsdebatten
Hovedproblemet for fripolisekundene er at pensjonskapitalen gir liten avkastning.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Økonomi
Milliarder av kroner tapt i fripoliser
Illustrasjonsfoto: iStock
Redusert kjøpekraft 5 av 6 siste år
Eldre over 67 år, og særlig eldre kvinner, er sterkt underrepresentert i norske nyhetsmedier, viser ny undersøkelse.
Pensjonistforbundet/Kultur
Eldre underrepresentert i norske nyhetsmedier
Pensjonistforbundet har i de siste årene satset mye på eldrerådsopplæring. Her fra et vellykket kurs i eldrerådsarbeid for 40 entusiastiske deltakere i Harstad. (Foto: Trond H. Nedrebø)
Pensjonistforbundet/Politikk
Eldrerådene tas ikke med på råd
Pensjonistforbundet oppfordrer eldre, pårørende og frivillige til å engasjere seg i reformen "Leve hele livet". (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Kultur
Viktig å engasjere seg i reformen «Leve hele livet»
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen ber om møte med finansministeren for å få endret reglene for fripoliser.
Pensjonistforbundet/Pensjon
Pensjonistforbundet krever regelendringer
Når mange eldre nå er isolert, både hjemme og på sykehjem, øker risikoen for å bli utsatt for vold og overgrep.
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
Økt risiko for vold og overgrep mot eldre under koronapandemien
Illustrasjonsfoto: iStock
4 av 10 kommuner aner ikke om sykehjemsbeboerne er fornøyd
Kommuner bryter loven: Kun 55 prosent av sykehjemsbeboerne i undersøkelsen har hatt lovpålagt legemiddelgjennomgang.
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
Ny rapport avdekker store forskjeller i eldreomsorgen