32 artikler tagget med «NAV»

Hvis etterslepet fra i fjor bare hadde blitt utbetalt som en engangsutbetaling ville det vært en dårligere løsning enn med en varig oppjustering av din månedlige pensjon. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Pensjon
Misforståelse rundt pensjonsøkning og etterslep
Både forbundsleder Jan Davidsen og arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) kan koste på seg et lite smil i forbindelse med årets trygdeoppgjør. (Foto: Bjørg Karin Buttedahl)
Pensjonistforbundet/Pensjon
Så mye øker pensjonen din i år
Mindre skatt for pensjonister
Pensjonistene har tapt 0,3 prosent i kjøpekraft hvert år de siste ti årene, mens lønnstakere har fått en årlig realvekst på 0,4 prosent. (Illustrasjonsfoto: iStock)
I år krever vi minst 7 prosent
Minste pensjonsnivå for enslige alderspensjonister fra 1. januar 2023 øker til 236.816 kroner.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Pensjon
Økt minstepensjon blir utbetalt fra mars
Nav opplyser overfor Vi.no at de trenger tid til å identifisere minstepensjonister, for å kunne utbetale økt minstepensjon. (Illustrasjon: Nav.no)
Pensjonistforbundet/Pensjon
Hvorfor tar det så lang tid å utbetale pengene?
Pensjonistforbundet/Debatt
Hvorfor tåler vi at fattigdommen øker i Norge?
Pensjonistforbundet Østfold/Helse og omsorg
LEDERFORUM
Solveig Brorson Olsen og Christin Ruud Ulfsryggen anbefaler å ha gode avtaler i orden før den ene parten i et forhold faller fra. (Foto: ELLEN JARLI)
Sørg for smarte avtaler
Steinar Barstad ved Senter for omsorgsforskning fungerer som konsulent for Pensjonistforbundet. (Foto: Morten Sangvik)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
- Folketrygden og kommunenes inntektssystem er viktigst
Endelig får 1 million pensjonister pengene de har ventet på siden juni. 600 kroner ekstra til jul kommer godt med.
Endelig kommer pengene
Den 6. juni 2019 demonstrerte 5000 alderspensjonister foran Stortinget. Ytterligere 995.000 alderspensjonister var altså  ikke til stede da dette bildet ble tatt. (Foto: Johnny Syversen)
Oppgavene står i kø
Etterlyste penger fra Nav i Finanskomiteen
Nå mottar Pensjonistforbundet mange henvendelser fra pensjonister som etterspør «den siste biten» av trygdeoppgjøret.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Økonomi
Hvor blir det av pensjonsøkningen?
Pensjonistforbundet/Debatt
Strømregningen må kuttes nå!
Pensjonistforbundet frykter at færre vil jobbe når uføretrygden skal avkortes allerede ved svært lave inntekter.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Politikk
Uføre i jobb bør beholde mer av inntekten
Mange eldre som er avhengige av bostøtte, mister støtten i mai fordi de fikk etterbetalt pensjon for et helt år.
Minstepensjonister taper halve pensjonsøkningen
Ordinær alderspensjon øker med 4,99 prosent, og minstepensjon øker med 4,80 prosent med virkning fra 1. mai 2021.
Pensjonistforbundet/Økonomi
Dette betyr årets trygdeoppgjør for deg
Ett av Pensjonistforbundets krav til statsbudsjettet for 2021 var nettopp et NAV-ombud.  Det har Stortinget nå vedtatt.
(Illustrasjonsfoto: Anders Rasch)
Seier for Pensjonistforbundet
Minstepensjonen for enslige skal i mai 2021 øke med 4000 kroner med virkning fra 1. mai 2020, det vil si ett år tilbake i tid.
Nå kommer pengene
Departementet presenterer en beregningsmetode som vi mener strider mot Stortingets vedtak, og som gir en lavere pensjonsregulering enn vi forventer.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
- Beregningsmetoden strider mot stortingsvedtak
I tillegg til kompensasjonen for fjorårets dårlige trygdeoppgjør vil forhåpentligvis årets korrigering gi den beste pensjonsøkningen på mange år. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Økonomi
Pensjonsøkning i 2021 – hva forventer vi?
Ansatte over 67 år har svakere rettigheter når det gjelder sykepenger. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Trygghet
Bedre rettigheter for ansatte over 67 år - nå!
Offentlig ansatte som jobber ut over "normal" pensjonsalder, risikerer å tape pensjon for hver måned. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Pensjon
Urimelig å tape pensjon på å jobbe lenger!
Hele 22 organisasjoner er representert i den nystartede bostøttealliansen.  (Foto: Bjørg Karin B. Buttedahl)
Allierte for bostøtten
Illustrasjonsfoto: iStock
Pensjonistforbundet/Økonomi
Derfor får ikke pensjonister feriepenger
– Når vi informerer om fremtidsfullmakter, starter en bevisstgjøring, forteller Solveig Brorson Olsen i Kolbotn Advokatfellesskap SA.
(Foto: Johnny Syversen)
Pensjonistforbundet/Trygghet
Åtte ting du må vite om fremtidsfullmakt
Pensjonistforbundet mener arbeidstakere over 67 år bør ha rett til dagpenger ved permittering. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Ber om utvidede rettigheter til arbeidstakere over 67 år
- At regjeringen ønsker å gjennomføre slike kutt for sårbare grupper, samtidig som oljefondet nærmer seg 10 000 milliarder kroner, er uforståelig, sier Jan Davidsen, leder for Pensjonistforbundet.
Pensjonistforbundet/Pensjon
Regjeringen varsler kutt i pensjonen for sårbare grupper
På årsbasis er veksten i alderspensjon 1,25 prosent. Prisveksten for 2019 er anslått å bli 1,4 prosent, og med dette utfallet vil kjøpekraften svekkes med 0,15 prosent i 2020. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Økonomi
Dette betyr trygdeoppgjøret for deg
Illustrasjonsfoto: iStock
Pensjonistforbundet/Økonomi
Prisene økte mer enn pensjonene for fjerde år på rad
Pensjonistforbundet vant fram, slik at NAV endrer teksten på pensjonsslippen permanent, fra stønad til pensjon.
Pensjonistforbundet/Pensjon
NAV endrer teksten på "slippen"!