55 artikler tagget med «Kommuner»

– Dine behov for helse- og omsorgstjenester må være det avgjørende, ikke bostedet ditt, sier Jan Davidsen, leder av Pensjonistforbundet. Han peker også på behovet for hele stillinger og tverrfaglighet for å styrke kvalitet og rekruttering til sektoren.
Pensjonistforbundet/Økonomi
Store geografiske forskjeller i eldreomsorgen
Spesialsykepleier Nils Erling Myhr (Foto: Finn-Åge Løvlien)
Pensjonistforbundet Hedmark/Helse og omsorg
Planlegg din egen alderdom!
Pensjonistforbundet/Politikk
Vil bidra til mer mer aldersvennlige lokalsamfunn og boliger
Pensjonistforbundet har i de siste årene satset mye på eldrerådsopplæring. Her fra et vellykket kurs i eldrerådsarbeid for 40 entusiastiske deltakere i Harstad. (Foto: Trond H. Nedrebø)
Pensjonistforbundet/Politikk
Ikke godta sammenslåing av råd!
I Tysvær var det hele 165! personer som hadde tatt turen til valgmøtet. Pressen var også tilstede.
Pensjonistforbundet Rogaland/Debatt
Valgmøter i Rogaland 2023
Pensjonistforbundet Østfold/Politikk
Vårt demokrati fortjener dine stemmer
Pensjonistforbundets rådgiver Lars Nestaas og professor emeritus i offentlig økonomi og konsulent i Pensjonistforbundet, Bjarne Jensen.
Pensjonistforbundet/Økonomi
Større andel eldre gir ikke dårligere kommuneøkonomi
Pensjonistforbundet/Politikk
Vi setter eldrepolitikk på dagsordenen i valgkampen
Artikkelen, tekst og bilde er gjengitt etter tillatelse fra  Vestby Avis
Pensjonistene møtte politikerne
Pensjonistforbundet mener det er bra at investeringstilskuddet til sykehjemsplasser og heldøgns omsorgsplasser tilføres ytterligere 200 millioner kroner i 2023. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Politikk
Vi savner en sterkere sosial profil i revidert nasjonalbudsjett
- Tallene regjeringen presenterte i revidert nasjonalbudsjett bekrefter våre beregninger for årets pensjonsøkning, i tråd med lønns- og prisstigningen, sier forbundsleder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet. (Foto: Johnny Syversen)
Pensjonsøkning som forventet
Foto: NTB/Shutterstock
Uttalelse fra Samarbeidsutvalget i Nordre Follo
Pensjonistforbundet Østfold/Helse og omsorg
Verdige helse- og sosialtjenester
Leder i Kolbotn pensjonistforening Anne-Grethe Eriksen og debattleder John Granly (leder i Helseutvalget og styremedlem i Pensjonistforbundet Akershus).
Tekst: John Granly  Foto: Privat
Follo-politikerne møtte pensjonistene
Pensjonistforbundet Østfold/Annet
Årsmøtet 2023
Knoll og Tott vinker farvel...
Pensjonistforbundet Østfold/Helse og omsorg
Lederforum Mars
Leder i Samarbeidsutvalget i Nordre Follo og leder i Kolbotn Pensjonistforening, Anne-Grethe Eriksen
Pensjonistforbundet Akershus/Helse og omsorg
En virkelighet vi ikke vil ha
- Det må flere hender og mer penger til for å løse utfordringene i helse- og omsorgssektoren, mener Pensjonistforbundet. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
- Mer penger og flere hender må til
Pensjonistforbundet Rogaland/Trygghet
Medlemsmøte Flts Seniorklubb Avd. 22, Rogaland
Foto: Illustrasjon adobestock
Pensjonistforbundet Akershus/Politikk
En virkelighet vi ikke vil ha!
Pensjonistforbundet vil bidra til å opprette gode møteplasser hvor eldre kan være aktive og sosiale og bidra til samfunnet. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Kultur
Pensjonister vil fortsette å bidra aktivt i samfunnet
Utfordringene innen pleie- og omsorgssektoren vil tårne seg opp enda mer de kommende årene, for fra nå av vil de eldste eldre øke kraftig i antall. (Illustrasjonsfoto: iStock)
En varslet krise
Små kommuner taper
Pensjonistforbundet la tirsdag frem 17 krav til regjeringen. F.v. nestleder Ragnhild M. Hagen, statsråd Marte Mjøs Persen (Ap), leder Jan Davidsen og sentralstyremedlem Inger Marie Stokker.  (Foto: Anders Rasch)
Her er våre krav til statsbudsjettet for 2024
Norge trenger en ny boligpolitikk. - Det er utrolig viktig at Pensjonistforbundet kommer på banen lokalt og leverer, ikke bare krever. Toget går nå, understreker forbundsleder Jan Davidsen. (Foto: Johnny Syversen)
- Toget går nå
UTEGLEMT: - Planen omtaler mobilitetsbehovet for barn, unge og arbeidsreiser, men ikke de eldre og funksjonshemmedes behov, sier Ragnar Dahl, Kari Myhre, Anne-Grethe Eriksen og Frank Norderhaug. Foto: Vivi Rian
Nordre Follo: Tiltakene er eldrefiendtlige
– Vi er inne i en dyrtid som rammer de med lave pensjoner hardt. Derfor er vi skuffet over at regjeringen ikke prioriterer eldre med lave pensjoner i statsbudsjettet for 2023, sier Jan Davidsen, leder av Pensjonistforbundet. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Eldre er usynlige i statsbudsjettet 2023
Fastlegekrisen rammer mange eldre. Denne krisen må politikerne løse nå, krever landsstyret i Pensjonistforbundet. (iStockfoto)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
Det haster å finne en løsning på fastlegekrisen
Pensjonistforbundet Sogn og Fjordane/Annet
Ny songbok
Foto: klikk.no
Uttalelse fra Pensjonistforbundet Akershus - fastlegeordningen
LIGGER 28 ÅR FORAN: Nordlandskommunen Vega har ganske nøyaktig den alderssammensetningen som forskere mener at Norge vil ha i 2050. Her er Valdis Røhne Floa (83) og avdelingssykepleier Berit Wika (51) i hyggelig samtale.  (Foto: Tore Fjeld)
Pensjonistforbundet/Trygghet
Hvordan vil det bli å leve i Norge i 2050?
Steinar Barstad ved Senter for omsorgsforskning fungerer som konsulent for Pensjonistforbundet. (Foto: Morten Sangvik)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
- Folketrygden og kommunenes inntektssystem er viktigst
Styreleder i Pensjonistforbundet Akershus, Sigmund Kristoffersen, smiler godt - og det er det god grunn til!   Foto: John Granly
Samarbeidsutvalget Lillestrøm - en suksess
Forbundsleder Jan Davidsen og redaktør Trond H. Nedrebø skal på vegne av Pensjonistforbundet henholdsvis avslutte og starte Sykkelturen 2022. (Foto: Johnny Syversen)
Sykkeltur fra Nordkapp til Arendal
Pensjonistforbundets teknologiambassadører er et fremragende eksempel på frivillig innsats. Her fra en kurssamling i Risør i fjor høst. (Foto: Kjell Skarheim)
Pensjonistforbundet/Kultur
Håper Stortinget og regjeringen biter seg merke i den formidable innsatsen
En av kursgruppene som fikk opplæring som teknologiambassadører i Risør høsten 2021. (Foto: Kjell Skarheim)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
Vi trenger fremdeles gode ambassadører
Pensjonistforbundet ber innstendig om at det i folkeavstemninger legges opp til løsninger som sidestiller alle og ikke utelukker noen. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Politikk
Mange eldre vil være forhindret fra å si sin mening
Fra pilot-etablering av samarbeidsutvalg i Trøndelag: Bak f.v. fylkesleder Kjell Gylland og sentralstyremedlemmer Bjørn Egeli og Inger Marie Stokker. Foran f.v.: Trond Berbu (Øvre Orkdal PF og Orkdal PF), Harley Gausen (Orkdal PF), Johan Arne Selven og Magnar Tøndel (Agdenes PF), Jan Erik Mjøen og Rolf Inge Furuhaug (Løkken PF), Torstein Larsen (Orkanger PF). Foto: Anne Kari Minsaas
Pensjonistforbundet/Politikk
Vil være et talerør inn mot kommunene
Forbundsleder Jan Davidsen (t.h.) fikk i dag lagt frem Pensjonistforbundets krav til statsbudsjettet 2023 overfor statsråd Hadia Tajik.  (Foto: Johnny Syversen/Statsministerens kontor)
Vi har lagt frem våre krav til statsbudsjettet for 2023
Stillbilde fra filmen «Et møte med hjelpeapparatet».  Kirsten Stephanie Wiig og Hans Anton Fagerlie spiller et ektepar som opplever at hus, hage og en brukket arm blir litt for mye å hanskes med.  (Foto: Erik Jacobsen)
Pensjonistforbundet/Kultur
Et enklere møte med hjelpeapparatet
Pensjonistforbundets rådgiver Margrethe Gaassand tok opp kommuneøkonomi, fastlegeordningen, strømpriser og trygghetsboliger med Stortingets kommunal og forvaltningskomité. (Skjermdump Stortinget.no)
–Aldersdiskrimineringen må opphøre
Innbygger- og politkerpanel
Kvinesdal Pensjonistforening/Debatt
Kvinesdal som aldersvennlig samfunn
Etterlyste penger fra Nav i Finanskomiteen
44,4 prosent av sykehjemsbeboere er underernærte, eller i ferd med å bli det, ifølge Helsedirektoratet. (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
Skremmende tall om underernæring på sykehjem
Pensjonistforbundet og forbundsleder Jan Davidsen har 250.000 medlemmer med seg, når de stiller krav til den nye regjeringen. (Foto: Johnny Syvertsen)
Pensjonistforbundet/Politikk
Store forventninger til ny regjering
Lyngen i Troms (bildet) er eksempel på en distriktskommune hvor de eldre kan ha nytte av en stimuleringsordning for boligmarkedet i distriktene.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Trygghet
Vil gjøre det lettere å bli gammel i små distriktskommuner
Om lag 200 000 eldre i Norge bruker ikke internett. Dersom vi ikke lykkes med å inkludere alle i den nye digitale hverdagen, skaper vi utenforskap.
Pensjonistforbundet/Politikk
Vi savner penger til digital opplæring for eldre
Staten må bevilge mer penger til kommunene for å få på plass en verdig eldreomsorg, mener Pensjonistforbundet.  (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Politikk
- Mer penger fra stat til kommune for en verdig eldreomsorg
Pensjonistforbundets leder, Jan Davidsen, er ett av åtte medlemmer i Rådet for et aldersvennlig Norge, hvor Trude Drevland er oppnevnt av regjeringen som leder. (Foto: Trond H. Nedrebø)
Et aldersvennlig Norge
Pensjonistforbundet/Politikk
Eldrerådene tas ikke med på råd
Pensjonistforbundet oppfordrer eldre, pårørende og frivillige til å engasjere seg i reformen "Leve hele livet". (Illustrasjonsfoto: iStock)
Pensjonistforbundet/Kultur
Viktig å engasjere seg i reformen «Leve hele livet»
Når mange eldre nå er isolert, både hjemme og på sykehjem, øker risikoen for å bli utsatt for vold og overgrep.
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
Økt risiko for vold og overgrep mot eldre under koronapandemien
Illustrasjonsfoto: iStock
4 av 10 kommuner aner ikke om sykehjemsbeboerne er fornøyd
Kommuner bryter loven: Kun 55 prosent av sykehjemsbeboerne i undersøkelsen har hatt lovpålagt legemiddelgjennomgang.
Pensjonistforbundet/Helse og omsorg
Ny rapport avdekker store forskjeller i eldreomsorgen
Bostøttealliansen ser fram til at et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg skal ta en grundig gjennomgang av bostøtteordningen.
(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)
Pensjonistforbundet/Økonomi
- Ser fram til grundig gjennomgang av bostøtteordningen