Harald (76) er et tenkt, men typisk eksempel på hvordan mange eldre har det i Norge i dag.
Det er lett å tenke at det bare er idioter som svindles på nett. Men sannheten er at det kan skje den beste. Denne gangen ble det Harald. 25.000 kroner forsvant i et øyeblikks forvirring. Han, som alltid hadde hjulpet de andre pensjonistene med telefoner og nettbrett. Som hadde snakket så høyt til de andre om at man må være oppmerksom og kritisk på nett. Nå var det han som hadde blitt lurt.
De traff ham på rett tidspunkt, han ventet på en pakke og sto med hendene fulle fordi barnebarna var på besøk. Han ventet jo på en melding fra Posten. Han bare trykket raskt gjennom slik at han kunne komme seg tilbake til bakingen de holdt på med. Det surret sikkert i bakhodet en stund, fordi en times tid senere sjekket han meldingen en gang til. Da han innså at han var lurt var det allerede altfor sent. Kontoen var tom.
Det er ikke noe han vil snakke om. Ikke til barna, ikke til banken, ikke til noen. Skammen er for stor, det skulle jo ikke skje han. Nå sitter han med en stor hemmelighet, og en like stor frykt for at noe lignende kan skje på nytt. Helt alene.
Eldres trygghet har alltid vært en hjørnestein i Pensjonistforbundets arbeid. Politikerne liker å snakke om fordelene ved digitalisering, uten at det bestandig er like lett å forstå hva de sier.
Når politikerne tåkelegger hvordan data og digitale tjenester skal tilrettelegges for eldre vi nødt til å si det som det er. Vi trenger at digitale tjenester er trygge for alle! Derfor trenger vi også at både banker og myndigheter styrker informasjon, sikkerhet og støtte slik at eldre har et bedre vern mot digital svindel.
Er du enig i at eldreomsorgen må styrkes? Med enda flere medlemmer vil vi bli hørt. Meld deg inn i dag!
Jeg vil bli medlem