Samarbeid på tvers av generasjoner

Hva er en smarttelefon og et nettbrett? Hva er en app? Hvordan finner man en nettside?

Spørsmålene er mange for uerfarne brukere, men for ungdommer flest er dette «bare noe de vet». Ungdommer har med andre ord mye digital kompetanse som de kan dele med de eldre.

Pensjonistforbundet tror skoleungdom og lærere kan være ressurser for eldre som vil lære seg å bruke smarttelefon eller nettbrett.

Vi ønsker også å legge til rette for digital opplæring på tvers av generasjonene innad i familier.

Inspirasjonshefte for generasjonssamarbeid

Vi har laget et hefte som ungdommer og eldre kan bruke sammen. Med dette kan dere møtes over nettbrettet eller smarttelefonen og utforske internett sammen.

Vi tenker at dette skal være både lærerikt og gøy. Ingen spørsmål er for dumme, og takhøyden bør være stor.

Heftet finnes i tre versjoner, bokmål, nynorsk og nordsamisk. Det kan lastes ned her:

Generasjonssamarbeid på film

Det er laget to filmer om prosjektets arbeid. Inspirasjonsheftet skrevet til ungdom hører til disse filmene.

+Huset i Fredrikstad

Lærevillige pensjonister på +Huset i Fredrikstad møter pedagogisk ungdom - som alle har valgfaget «En innsats for andre». Pensjonistforeningen i Fredrikstad har et langt og godt samarbeid med Borge ungdomsskole. Filmen «Digitalt generasjonsmøte» finnes i fire versjoner. Den er blant annet oversatt til tegnspråk i en av versjonene. Dette er Pensjonistforbundets første oversettelse til tegnspråk. Se filmen under.

«Som barnebarn har jeg mye digital kompetanse»

Internett er fantastisk, og jeg vil gjerne vise deg! Derfor gir jeg deg i gave den tid det tar å bli trygg på bruk av nettbrett og/eller smarttelefon - sier Anette fra Stange til bestemor i filmen «Anette russejente og bestemor». Se filmen under.