Pensjonistforbundets filmer

Pensjonistforbundet lager egne filmer om eldre og digitalisering. Filmene vil vise deg hvilke muligheter som finnes på digitaliserings- og velferdsteknologifeltet.

Tema for filmene er teknologi spesielt tilpasset pensjonister og deres livssituasjon. Kanskje vil filmene gi deg svaret på noe du har leter etter, eller inspirasjon til å engasjere deg i opplæring eller frivillighet?

Del gjerne filmene på Facebook eller med din pensjonistforening og dine venner.

Slik ser du filmene - last ned veileder her

Anette russejente og bestemor

Som barnebarn har jeg mye digital kompetanse. Internett er fantastisk, og jeg vil gjerne vise deg! Derfor gir jeg deg i gave den tid det tar å bli trygg på bruk av nettbrett eller smarttelefon.

GPS-teknologi som gir trygghet for brukere og pårørende

For Anemarie og Leif er en GPS-sporingsklokke det rette hjelpemidlet som skaper trygghet i hverdagen. En film om velferdsteknologi laget for Pensjonistforbundet av Sigurd Bernhardsen (Video for web AS).

Hjemme best

Historien om hvordan kommune og næringsliv jobber sammen for at Hjørdis kan bo hjemme. Pensjonistforbundet sørger for at vi alle får ta del i kunnskapen.

Nyby

Nyby er en ny type digital plattform for kommuner og organisasjoner som ønsker å løse viktige velferdsoppgaver i samarbeid med ansatte og innbyggere. Husk at helsepersonell har taushetsplikt, også overfor frivillige. Helsepersonell kan kun formidle helseopplysninger om deg som er pasient til frivillige hvis du har gitt samtykke til det (eller eventuelt din nærmeste pårørende, hvis du selv ikke er i stand til å samtykke). Les mer om taushetsplikten her: https://www.helsenorge.no/rettigheter/taushetsplikt/
Filmen er tilgjengelig med både norsk og engelsk undertekst:

Tekstet på norsk:
Varighet 2 minutter 15 sekunder. Skjermformat 16:9 (liggende bilde).

English subtitles:
Duration 2 mins 15 sec. Screen format 16:9 (horizontal).

Digitalt generasjonsmøte

Det er god stemning når lærevillige pensjonister på +Huset i Fredrikstad møter pedagogiske ungdommer – som alle har valgfaget «En innsats for andre».
Vi har laget fire varianter av denne filmen:

Ingen teksting

Komplett teksting

Tegnspråk

Kortversjon med enkel teksting
Varighet 0:59. Skjermformat 1:1 (kvadratisk bilde).