Tur til Roseslottet

En fin dag tross regnet!

Grue pensjonistforenings tur til «Roseslottet» 16.8.22

En buss nesten full av Grue pensjonistforenings glade medlemmer og venner dro av gårde fra stasjonen i Kirkenær kl. 0830 sist tirsdag, med den kunstinstallasjonen «Roseslottet» i Oslo som mål. Før vi kom så langt, måtte vi ha en liten kaffestopp på Sandgrunn i vakre Odal, hvor vi fikk helt ferske, rett og slett nydelige rundstykker (to til hver!).

Etter vel halvannen time parkerte bussen en passelig solid spasertur fra inngangen, og på hjemvegen konstaterte mange at de absolutt hadde fått gjort unna en fullverdig dag når det gjelder trim.

Vi ble delt i to grupper med hver sin dyktige guide, som gjorde sitt til at dette ble en stor opplevelse, og hjalp oss til å ta del i Vebjørn Sands visjon: «Et stillferdig men tydelig nei til intoleranse, antisemittisme og rasisme, og vekket til live verdier som vi ble fratatt i okkupasjonsårene». Søylene «Kongebjørka», omgitt av «Lysende seil» for krigsseilerne, søyla for Luftforsvaret, den sivile motstanden og den illegale pressen, kan sees i vid omkrets, og har vel allerede blitt en del av hovedstadens identitet. Du har på forhånd hørt at det finnes flotte bilder på «Roseslottet», men at de virkelig tar tak i deg og tvinger deg til å forholde deg, var en opplevelse til ettertanke! Når så dyktige guider samtidig formidler kunstnerens visjoner, blir det virkelig tilgjengelig.

Litt synd at den nye regnværstypen "styrtregn" blandet seg inn av og til, men det var jo bra klestørk på bussen hjem.

Takk for denne opplevelsen!

En viss ettertanke preget nok mange på første del av hjemvegen, inntil vi kom til Olavsgaard på Skjetten. Der fikk vi Finnebiff med potetsalat til middag, og nydelig karamellpudding. Samtalen gikk om dagens opplevelser, og til slutt informerte leder Knut om planene for høsten. Vi møtes til hyggetreff i slutten av august, sa han. Vi var hjemme på Kirkenær litt før kl. 18.

Takk for en super tur, Bjørn!