Tur til Norsøyane 15.9.22

Tur 15.9.22

Tur til Nordøyane 15.09.2022

Torsdag 15.09.22 arrangerte Molde Pensjonistforening busstur til Nordøyane.

Det var full buss, 48 stk pluss sjåfør og guide. Vi starta fra Bussterminalen kl.9.00 og vi kjørte om Vestnes – Tomrefjorden – Rekdal – Vestrefjorden – Vatne – Brattvågen og så til Skjeltane. Altså en annen vei enn standaren over Ørskogfjellet. På Skjeltane fikk vi inn på bussen en kar som heiter Knut Åkre som var guide for oss under turen over øyane. Heldigvis hadde dei ikke starta opp med bompengar ennå, så vi var heldige der. Så bar det over den nye Lepsøy brua og vi fikk rundtur ut på Lepsøya. Derifrå kjørte vi den nye undersjøiske tunnelen til Haramsøya og en skikkelig rundtur der. På denne øya hadde guiden vår vekst opp, og han orienterte om utviklinga på Haramsøya, om industri og om dei mange flinke folka som hadde starta opp med bedrifter ute der og om fiske og fangst. Vi fikk en stopp ved kirka på Haramsøya og det var en opplevelse å få komme inn i den vakre kirka, det var nesten verdt turen. Vi fikk også sjå dei mykje omtala vindmøllene på Haramsøya, og dei var skikkelige store.

Etter rundturen der, kjørte vi over ei av dei gamle bruene og ut mot havet, Ullasund brua heiter den og vi kom over til øya med mange navn som Skuløya eller Flemsøya. Det blei rundtur der også og deretter gikk turen til Longva med lunsj på Gunnarbuda. Der fikk vi nydelige påsmurte rundstykker og kaffi. Gunnarbuda var opprinnelig et fiskemottak som var gjort om til selskapslokale og serveringssted. Innehaveren orienterte om prosessen der.

Så bars det ned i en ny undersjøisk tunnel som førte oss til Fjørtofta og rundtur der også. Fleire av dei som var med på bussen hadde vekst opp ute på øyane der og vi fikk sjå husa og gardane der dei kom ifra. Videre gikk turen ned i enda en undersjøisk tunnel og vi kom til Harøya med nok en rundtur, og vi var alle imponerte over kor fint det var der ute og alle dei fine husa og dei velstelte hagane. Harøya er forbundet med Finnøya og på Finnøya Havstuer fikk vi servert fiskesuppe med brød til middag og kaffi. Ferga fra Finnøya til Småge går ikke så ofte, så det blei ei stund å vente der, men dei som ville kunne bli med ferga på en rundtur til Ona – Sandøya og Orten, ferga der er gratis og det var nokre som blei med menst dei andre kosa seg med god prat på Finnøya Havstuer. Turen gikk videre til Småge over Aukra og med ferge til Hollingen og til Molde igjen. En trivelig og vellykka tur, og vi hadde så mange på venteliste til denne turen at vi arrangerte en ny busstur 22.09.2022, med nesten full buss igjen. Denne turen går motsatt vei, over Aukra og ferge til Finnøya, lunsj på Austnes og middag på Ingebrigt Davik tunet i Brattvågen, så over Ørskogfjellet og heim til Molde.