Tur til Kistefos Museum

Tur til KISTEFOS museum med Vestre Aker Pensjonistforening

Velkommen til Kistefos, en unik kulturdestinasjon i vakre omgivelser.

Kistefos er bygd på det tidligere fabrikkområdet til Kistefos Træsliperi AS og består i dag av en impo- nerende skulpturpark, to kunstgallerier og et industrimuseum.

Avgang Baker Hansen på Røa klokken 11.00 med flott rundtur over Sollihøgda, Kistefoss, Hadeland og hjem.

Rett til Kistefoss hvor vi får kaffe og to halve rundstykker, før vi tar fatt på omvisningen. Avreise Kistefoss  kr. 14.30.

Klokken 15.00 får vi en 2-retters meny på Kokkestua, Hadeland Glassværk. Vi er tilbake på Røa ca. kl. 18.00.

Skulpturparken

Mange av skulpturene er laget spesielt for Kistefos og er direkte inspirert av området, naturen og historien på Kistefos. Det er skulpturer av både norske og internasjonale samtidskunstnere. Skulpturparken er på omlag 200 mål og består av store grøntarealer og skog med Randselva slyngende gjennom hele parken.

Kunst

Hvert år byr Kistefos på nye kunstutstillinger med anerkjente nasjonale og internasjonale kunstnere i sine to gallerier – TheTwist og Nybruket Galleri.

The Twist

Signaturbygget The Twist er et galleri, en bro og en skulptur i seg selv. The Twist er tegnet av de danske arkitektene i BIG – Bjarke Ingels Group og er et helt unikt utstillingslokale med utsikt over Randselva. Galleriet vrir seg på midten i en skulpturell form og formelig svever i et 60 meter langt spenn. The Twist har vakt stor internasjonal oppmerksomhet og har som eneste norske destinasjon havnet på New York Times prestisjefylte liste

“52 Places to Go in 2020”. Bygget har også vunnet prisen for Beste Arki- tektur under Leading Culture Destinations Award ogblitt kåret til årets mu- seum internasjonalt 2019 av Designboom.

Industri

Kistefos slik vi kjenner det i dag ble etablert i 1996 av den norske forret- ningsmannen og kunstsamleren Christen Sveaas. Christen er barnebarn av Anders Sveaas som i sin tid grunnla Kistefos Træsliberi AS, et selskap som produserte tremasse på Kistefos fra 1889 til midten av 1950-tallet. Maski- nene og bygningene er bevart og skaper i dag en “levende fabrikk” for de besøkende på Kistefos. Industrihistorien går igjen som en rød tråd gjen- nom hele parken, og er uløselig knyttet til Kistefos’ historie. Randselva bukter seg gjennom hele området og var i sin tid selve grunnlaget for indu- stridriften.

Servering på Kistefos

Midt i skulpturparken er det en hyggelig kaféplass med mulighet til å sitte ned og nyte et måltid både inne og ute. Butikk, toaletter og lekeplass er lokalisert rundt samme plass. En av Norges beste lokalmatprodusenter, Øvre Kjekshus gård er museets matleverandør.

Kistefos er et stort område midt inne i en skog.

Kistefos er et stort naturområde på 200 mål beliggende i et naturlig kupert terreng. Veiene er dekket med grus. Enkelte av stigningene kan være ut- fordrende for de som er dårlig til bens eller sitter i rullestol, slik at man bør velge alternativ rute. Vi anbefaler gode sko og klær etter vær. Det er ku- pert terreng og fantastisk natur.

Påmelding innen 31.05.23 til Ruth Marie Nyrud Hansen,tlf.95947102 eller Ola Ramstad, tlf. 90169384. Betaling innen 5.juni til Vestre Aker Pensjonistforening, b.konto 1602 45 95491.

Pris: kr. 1.245,- Prisen inkl: Buss og inngang.

4 timers opphold.

2-retters middag med dessert og kaffe