Skremmende tall om underernæring på sykehjem

Stadig flere eldre på sykehjem får i seg for lite næring. Lav bemanning, lite kompetanse og kvaliteten på maten er blant årsakene.

44,4 prosent av sykehjemsbeboere er underernærte, eller i ferd med å bli det, ifølge Helsedirektoratet. (Illustrasjonsfoto: iStock)

Helsedirektoratet presenterte nylig urovekkende tall. Hele 1218 av de som døde på sykehjem i 2020, hadde underernæring eller sult som en dødsårsak.

Hele 44,4 prosent av sykehjemsbeboerne er underernærte, eller i ferd med å bli det.

Ikke overrasket

Pensjonistforbundet er ikke overrasket over tallene, som ble vist på NRK Debatten 28. september. Kvaliteten på eldreomsorgen har lenge bekymret forbundet.

– Dette er triste og uverdige tall i en velferdsstat, men vi er dessverre ikke overrasket. Vi har påpekt disse manglene i eldreomsorgen i flere år, sier Harald Olimb Norman, generalsekretær i Pensjonistforbundet.

Behov for flere ansatte og mer kompetanse

Ved hvert eneste statsbudsjett har forbundet krevd en styrking av kommuneøkonomien, slik at kommunene kan ansette flere kvalifiserte medarbeidere i eldreomsorgen. Dette fremgår også av krav og forventninger til den nye regjeringen.

– Den nye regjeringen har nå en unik sjanse til å vise at den mener alvor med å forbedre eldreomsorgen. Ernæring av syke eldre er et eget fag som krever kompetanse. Kommunene må nå få mer penger til å ansette flere dyktige folk i hele stillinger, sier Olimb Norman.

Kvaliteten på måltidene må bli bedre

I 2019 samarbeidet Pensjonistforbundet med Fagforbundet om kampanjen «Få kjøkkenet tilbake på sykehjemmet», som blant annet medførte at regjeringen satte av 400 millioner kroner til dette

Samarbeidet resulterte også i en brosjyre (PDF). Den gir eksempler på hvordan man kan organisere tilberedning, levering og servering av mat, for å skape matglede og bekjempe underernæring.

Dette temaet ble tatt opp i Debatten på NRK i går, 28.09.2021. Du kan se Debatten i opptak på NRKs nettsider her.

Ernæring som tema i Plusspodden

Pensjonistforbundets podcast PLUSSpodden tok opp temaet eldre og ernæring i episode 16. Den kan du lytte til under denne teksten. Resten av episodene i PLUSSpodden finner du her.

Episode 16: Er maten fra Fjordland sunn? Hør hva ernæringsfysiologen forteller

Rapsolje i maten, en dash meierismør? Er middag fra Fjordland sunt? Hør hva kliniske ernæringsfysiolog Kristine Nordkvelle sier i denne utgaven av PLUSSpodden.
Hør episoden her: