Senioraktivitet

Med støtte fra Stiftelsen Dam arrangerte vi Senioraktivitet på Rauland Høgfjellshotell

I et nydelig solskinn fra klar himmel møttes 124 pensjonister til aktive dager på Rauland Høgfjellshotell i Telemark og Vestfold. Arrangør var Pensjonistforbundet i Vestfold med støtte fra Stiftelsen Dam.

Interessen for å delta var stor og da påmeldingsfristen gikk ut hadde vi flere på venteliste. Deltakerne kom fra hele fylket og det var satt opp gratis buss slik at folk kunne komme seg lett fram den lange veien. Her hadde vi en god blanding av aktiviteter, gode foredrag, fin underholdning, quiz, hyggelig samvær og deilig servering.

Aktivitetene man kunne delta på var: vanntrim, natursti, pilkast, petanque og hesteskokast.

Hesteskokasting  og pilkast samlet mange deltakere i flere omganger

Hesteskokasting og pilkast samlet mange deltakere i flere omganger

Gode turmuligheter

Natursti i flotte omgivelser

Arrangementet startet ved at ordfører i Vinje Jon Rikard Kleven hilste til forsamlingen, før leder Else Bjørg Thorbjørnsen ønsket alle velkommen og ga den nødvendige informasjon om seminaret.

I løpet av oppholdet hadde vi gleden av å høre Hanne Kristin Rhode fortelle hvordan hun gikk fra politileder til krimforfatter for voksne og barn.

I samarbeid med Folkeakademiet fikk vi også muligheten til å høre Thomas Hylland Eriksen snakke om pandemiens virkning, særlig på våre omgangsformer, og hvor mye mer digitalisert den har gjort vårt samfunn.

Vår egen lege og samfunnsmedisiner Tore Haukvik hadde kalt sitt foredrag «Vi vil leve lenge vi, men gamle vil vi aldri bli». Hvorfor har vi fått denne frykten for aldring, og hva er egentlig meningen med livet.

Siste dagen kom Ragnhild N. Dahl for Pensjonistforbundet sentralt og snakket om muligheter og utfordringer. Hva har pandemien gitt av lærdom og erfaringer. Hva med digitalt utenforskap og trygdeoppgjøret i år: hurra vi klarte det.

Underholdningen sto orkesteret «Oldermannslaget» fra Herøya for og det falt i god smak.

Alle aktivitetene hadde mange deltakere og det flotte været hjalp godt til. Det var premiering for hver aktivitet. Det var lagt opp til at om man deltok på minst tre forskjellige kunne man bli trukket ut å få en gave og det var det mange som gjennomførte.

Om kveldene ble det Quiz noe flere satte pris på men de som hadde gledet seg til dans ble nok litt skuffet da dette ble vanskelig å få til godt nok.

Da vi avsluttet var det 85 som leverte evalueringsskjema noe vi har satt stor pris på. Dette skal vi gjennomgå nøye og lære av til neste gang, men det som gledet oss mest, og som var den store hensikten med samlingen var at hele 49 deltakere har sagt at de har knyttet nye kontakter.

Her er vinnerne av konkurransene

Åpning ved ordfører i Vinje

Hann Kristin Rohde blir takket for sitt foredrag

Oldermannslaget underholdt