pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Sør-Andøy PF på kultursafari!

Dagene 12. - 14. september, i samarbeid med Andøy Frivilligsentral, gjennomførte Sør-Andøy Pensjonistforening en kulturell busstur til Hamsunsenteret i Hamarøy, Kjerringøy gamle handelssted og Jektefartmuseet i Bodø.

De 28 spreke og interesserte deltakerne avfotografert på taket av Hamsunsenteret den 14. september 2023.

Sør-Andøy Pensjonistforening var på kulturell busstur til Hamsunsenteret, Kjerringøy handelssted og Jektefartmuseet – dagene 12. – 14. september 2023:

Turen ble arrangert i samarbeid med Andøy Frivilligsentral og hele 28 pensjonister heiv seg med på denne kulturelle oppdateringsturen. Bussen ble også denne gang hyra fra Evensen bussreiser AS i Kvæfjord – med samme stødige sjåfør som på våre to foregående utflukter.

Første dagen besøkte vi Hamsunsenteret, med faglig dyktig og spesialdesignet omvisning fra senterets gaid! En opplevelse i seg sjøl å gå gjennom dette rare, skakke og asymetriske bygget. I tillegg fikk vi innblikk i hvordan arkitekten tenkte når bygget med utstillingene ble skapt – Hamsun på godt og ondt – uten å legge skjul på noe.

Etter lunsj gikk ferden til Bodø, med installering på Smart hotell og middag på jernbanerestauranten «Lokfører Johnsen», som hadde utvida åpningstida spesielt for oss!

Andre dagen gikk ferden til Kjerringøy, der vi ble godt mottatt og omvist på stedet av to gaider, som ga oss fortellinga om stedet fra oppkomsten i den tida nordlandsbåten og jektene var farkostene og fisken var næringa, til avblomstring som handelssenter da tida krevde større båter og skip – og Hundholmen (Bodøs gamle navn) overtok rollen som det sentrale handelsstedet i regionen.

Etter en god lunsj, gikk ferden direkte til Jektefartmuseet i Bodø. Også der var det dyktig gaiding med historisk tilbakeblikk, ikke minst knyttet til virksomheten i fiskeriene som var grunnlaget for jektefarta og eksemplene fra Kjerringøy ble på en sømløs måte knyttet til denne historia om hvordan fisken ble ført til Bergen (og Trondheim) og handelen som førte til at Nord-Norge tok inn alle nye impulser fra Europa.

Dagen ble avsluttet med fantastisk god middag på «Lokfører Johnsen», der Pensjonistforbundet Nordland var representert med vår hedersgjest, veteranen Hans Henrik Hansen, som fortalte litt om historia til Bodø Pensjonistforening og om Bodø som kommune.

Kvelden ble avsluttet med at noen gikk på «egen hånd» i byen og andre startet det sosiale samværet på hotellet, der alle til slutt var samlet til felles hygge.

Heimreisa gikk kl. 0900, etter god frokost - og vi kunne fornøyd telle opp at alle deltakerne var med tilbake, uten svinn og fornøyd og lett til sinns. Turleder Ivar Skogstad ble takket behørig og han berømmet tilbake både deltakerne og sjåføren for at alle hadde bidratt til en særdeles hyggelig og vellykket tur.

Gaiden på Hamsunsenteret forklarer betydningen av detaljene i byggverket.

Vi ble delt inn i to grupper med hver vår gaid, som viste oss Kjerringøy-anlegget, både innendørs og her utendørs.

Vandring i kjøpmann Zahls rike.

Et interessant besøk på Jektefartmuseet i Bodø - en historie vi alle som bor her nord deler.