Referat tur til Balestrand

Tur til Balestrand

Gjøvik Pensjonistforening har vært på tredagers tur til Balestrand den 17. til 19 . august 23.

vi var 42 deltakere som reiste fra Skysstasjon kl. 09 og satte kursen mot Valdres Gjestegård. Der fikk vi spise frokost. Det var Snertingdal Auto med Amund som sjåfør som skulle kjøre oss på tur. Videre oppover mot Fagernes så vi skader etter den store flommen som nettopp hadde vært. I Lærdal fikk vi lunsj før vi tok ferja over til Mannheller og videre til Sogndal. Før vi kom til Balestrand tok vi enda en ferge fra Hella til Dragsvik og var fremme på Kviknes Hotell kl. 18.00. På kvelden fikk vi en deilig middag.

Neste dag etter frokost kom Bjørg Bjøberg og vi ble med henne på en guidet busstur. I Balestrand bor det ca. 8 - 900 personer. Stedet ligger med høye fjell rundt på alle kanter. Disse fjellene har vært motiv for de mange malerene som kom dit. Etterpå gikk vi opp til St. Olafs Church og fikk høre historien om den. I 1850 ble Margrethe Sofie født i England. Hun ble i oppveksten veldig interessert i fjell og begynte å klatre opp på toppene. I 1870 / 1880 gikk hun i land i Bergen, reiste videre til Romsdal og bosatte seg senere i Balestrand. Hun ble gift med Knut Kvikne i 1888 og senere klarte hun å få satt i gang bygging av St. Olavs kirken. Dessverre døde hun i 1894 av tubrkolose men bygdefolket bygget kirken ferdig. Den ble bygget til ære for Gud. Hver sommer kom det prester fra England å forkynte og kirken er i bruk i dag også.

Senere på dagen dro vi til Ciderhuset . Der skulle vi få smaksprøver og lunsj. Vi fikk servert 5 forskjellige smaker med cider og en matrett til. Alt måtte smakes på og det var god stemning ved bordet. Man kunne også kjøpe med seg noe hjem hvis det var ønskelig.

Før vi kom hjem til hotellet var vi innom Galleriet som som viser Akvareller av Bjørg Bjøberg og i 2 etasje oljemalerier av hennes mann Arthur Adamson. Dette har vært en dag med mye innhold og mye informasjon, så nå var det tid til å slappe av litt. Noen gikk ut for å nyte det vakre området omkring hotellet og noen satte seg i en av de mange salongene som vi kunne bruke.

Før middagen skulle vi få høre litt om hotellets historie av Sigurd Kvikne. I 1752 var det et lite Gjestgiveri, men det var mange turister der om sommeren. Oldefar Ola Kvikne F. 1849 fikk lærningjobb der. Da ha hadde spart i 12 år kjøpte han hotellet i 1877. Hotellet ble både revet og påbygd flere ganger og da broren kom over fra Amerika i 1894 så kunne brødrene drive hotellet sammen. Det var masse turister der selv om det ikke var så lett å reklamere den gangens så visste folk om Balestrand. Etter en sommersesong så klarte de seg resten av året økonomisk. På hotellet i dag henger det ca. 150 orginale malerier malt de mange store og kjente malere som har holdt til der. Smart var det tid for middag og der var det mye godt.

Neste dag var det hjemtur etter frokost. Vegen gikk over Sognefjellet. Vår dyktige sjåfør Amund kjørte oss trygt og godt over fjellet, gjennom alle de skarpe svingene oppover mot toppen. Etter lunsj på Turtagrø reiste vi til Vinstra og fikk middag på Sødorp. Vel inne i bussen hadde Inger lyst til å gi litt ros til vår sjåfør og våre medlemmer. Hei alle turvenner, håper dere koser dere. Dere er en fin gjeng. Alle prater med alle og dere er fine å reise sammen med. Vi har opplevd masse flott natur og fått mye kunnskap om stedet vi har vært. Nå syns jeg vi skal synge til Amund…En bussjåfør en bussjåfør o.s.v. Vi sang den to ganger og klappet for Amund. Da vi nærmet oss Gjøvik takket vår leder Knut for turen og ønsket alle velkommen på møtet vårt torsdag 31 august. Han takket Amund og Snertingdal Auto som stiller opp for oss.

Sekr. Inger