pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Kvaløya og omegn pensjonistforening på tur til Vesterålen

17. -19. august arrangerte Kvaløya og omegn pensjonisttur til Vesterålen med Sortland som base og med utflukt bl.a. til det tidligere frafyttete fiskeværet Nyksund.

Fornøyde pensjonister ved avreise fra Sortland

Sortland - Den blå byen

Nyksund

17.august i år la 33 pensjonister fra foreninga på Kvaløya i Tromsø kommune ut på sin årlige tur, denne gangen til Vesterålen. Vi hadde base på Sortland hvor vi var innkvartert på Sortland hotell Scandic som vi kan anbefale på det varmeste (fine rom og gode måltider). Sortland er forøvrig kjent som den blå byen etter et kunstprosjekt i regi av Bjørn Elvenes som bl.a. består i å male så mange bygninger som mulig blå. Byen er regionsenter for Vesterålen og huser bl.a. kystvaktbasen.

Andre dagen kjørte vi gjennom et vakkert landskap ut Lifjorden, gjennom bygda Alsvåg før vi satte kursen mot det tidligere fiskeværet Nyksund som ble avfolket på 70-tallet men som har fått nytt liv som turistattraksjon. Fiskesuppa som ble servert på restauranten Ekspedisjonen kan vi trygt anbefale. En av pensjonistene hadde god kunnskap om stedets historie og utvikling og delte den på turen utover som forøvrig går i et mektig landskap. Nyksund er bl.a. kjent for sine to-etasjers kaier og sine mange brygger, hver med sin særegne byggeskikk.

Tredje dagen var det tid for å ta på hjemtur etter det som ble karakterisert som en innholdsrik og avslappende pensjonisttur. Stor takk til reisekomitéen og ikke minst til Tromsbuss AS med sjåfør Morten og reiseleder Tonje som med sin behagelige kjørestil og informasjon så absolutt bidro til en vellykket pensjonisttur.