pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Koronapreget årsmøte i pensjonistforening - halvparten av styret testet positivt

Det ble gjenvalg over hele fjøla da Sunndal pensjonistforening avviklet sitt årsmøte i Støgu siste mandag i februar.

Knut Fredriksen  leder i Sunndal Pensjonistforening.

Knut Fredriksen leder i Sunndal Pensjonistforening.

Knut Fredriksen ble gjenvalgt for nye to år som leder, og ett år som kasserer. Sekretær Egil Knarvik forsetter også i to år til. Det samme gjør styrets varamedlem Audhild Bundgaard. Nestleder Einar Samuelsen og styremedlem Endre Flatvad var ikke på valg, skriver Egil Knarvik til Driva.

Ved forrige årsmøte viste det seg umulig å bemanne valgkomiteen, og det endte med at det valgte styret den gangen, selv måtte ta den oppgaven. I år derimot, ble Åshild Stafnes og Alf Børset valgt til å legge neste års «kabal». Til den jobben får de med seg et medlem fra pensjonistgruppa i Fagforbundet.

På grunn av koronarestriksjonene på det tidspunkt årmøtet måtte planlegges, ble det fra øverste hold i Forbundet oppfordret til, og støttet økonomisk, å finne romslige lokaler i stedet for å utsette på det uvisse. Dermed ble Støgu i Kulturhuset valgt denne gangen. Da det ble bestemt å åpne samfunnet igjen, var det for sent å gjøre om den avgjørelsen.

Pandemien kom imidlertid til å prege årsmøtet på flere måter. Halvparten av styret hadde testet positivt, og dermed måtte frivillig blant møtedeltakerne tre støttende til for å få avviklet møtet. Styret hadde forventet at rundt 50 ville møte fram, men i disse usikre koronatider kom det bare 26.

Som «medlemspleie» ble årsmøtedeltakerne bydd på et stort koldtbord med varmrett, levert fra Holmefjord Mat. Til kaffen hadde «COOP Extra» sponset ei gedigen marsipankake. Den ble det mer enn rikelig igjen av, og deretter donert kjøkkenet i Pensjonistsenteret.

Da årsmøtet var slutt, kunne nestleder Einar Samuelsen overrekke blomster og takke musikerne Ingar Hoem og Alf Mæhle for tonefølge, og Kolbjørn Aarstein for grei og effektiv møteledelse.

Som «ekstranummer» kvitterte fylkesleder Mellvin Arvid Steinsvoll for invitasjonen til å delta på møtet med å minne de frammøtte om hva det 70 år gamle Pensjonistforbundet står for, har fått til og arbeider med.

Forbundet er partipolitisk nøytralt, men «eldrepolitisk» aktivt, og utgjør en viktig del av den norske frivilligheta. 2022 er som kjent «Frivillighetens år» og vil bli markert, sa Steinsvoll, som dermed hadde deltatt på årsmøte nr. 16 på sin besøksrunde til lokallagene.