pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Konsert med Arja Saijonmaa i Kultursalen på Søgne gamle prestegård, 5. november 2021

"Song om frihet" "Hva jeg og oss alle kan bidra med for å skape en bedre verden og bidra til å bygge broer mellom mennesker og mellom ulike kulturer." Scenekunstnerens livsmotto.

Nestleder Arild Berge, scenekunstner Arja Saijonmaa og styreleder Tormod Mjaaseth før konserten i Kultursalen på Søgne gamle prestegård.

Styreleder Tormod Mjaaseth i Søgne pensjonistforening ønsket velkommen den finske sceneartist Arja Saijonmaa og ledet arrangementet i Kultursalen på Søgne gamle prestegård.

Arja er kjent for sine treffende tekster, sin kunstneriske fremførelse og slagkraft. Hun vokste opp i finsktalende miljø og som 11-åring opptrådte hun som solist ved en av Mozarts' pianokonserter. Hun fikk sitt internasjonale gjennombrudd som mektig tolker av Mikis Theodorakis' sanger under verdensturneen 1970-72. Da hun kom tilbake til Norden ville hun introdusere Theodorakis for det nordiske publikum. Hun hentet inn de beste poetene i Norden til å jobbe med den greske komponist og politikers tekster. Mikis ansees som hennes viktigste mentor gjennom felles fartstid over 30 år. Bak Arjas popularitet avsløres en allsidig bakgrunn og bredde gjennom sanger, som danser, forfatter, spaltist, skuespillerinne, sceneartist og i musikaler. Samtidig sto hun frem med rak rygg som menneskerettighetsaktivist. "Kunstnerskapet har alltid vært involvert i spørsmål om menneskerettigheter, fred og internasjonal utveksling." Sangen ble hennes våpen.

Søgne pensjonistforening retter en stor takk til det gode og nære samarbeid med Pensjonistforbundet Agder, som organiserte og sikret besøket av verdensstjernen. Og Stats forvalterens tilskuddsordning førte til en innertier for 110 fremmøtte. Seniorer i Søgne og de spesielt sårbare eldre, under en krevende pandemi, visste å sette ord på stemningen i et godt sosialt fellesskap.

Styrelederen avsluttet arrangementet med følgende ord til Arja Saijonmaa: "For en opplevelse, for en innlevelse. Din yrende ærlighet i musikk dramatiseringene av kjærlighet og ensomhet, er til å ta og føle på. Du leverer, med stor innlevelse. En stor takk.