Ingen løfter om neste års statsbudsjett

– Regjeringen må gjøre harde prioriteringer, sa arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) i møte med Pensjonistforbundet.

Forbundsleder Jan Davidsen og arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) møttes for å diskutere neste års statsbudsjett. (Foto: Bjørg Karin Buttedahl)

Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) inviterte pensjonistorganisasjonene til møte nummer to om neste års statsbudsjett, men kom ikke med noen konkrete løfter knyttet til kravene som ble fremmet i det første møtet i desember.

Kravene fra Pensjonistforbundet kan du lese her.

Begrenset forhandlingsrett

– Dere gir oss viktige innspill i utformingen av eldrepolitikken, sa statsråden, og understreket at hun ønsket å nyttiggjøre seg organisasjonenes kompetanse.

Sammen med Høyre fremmet regjeringspartiene i desember i fjor et forslag som fikk flertall i Stortinget, om å gi pensjonistorganisasjonene en forhandlingsrett knyttet til den årlige statsbudsjettprosessen, innenfor andre saker enn pensjon.

Det skal innebære fire møter årlig mellom partene, gjeldende fra arbeidet med statsbudsjettet for 2024. Saken skal opp i et avsluttende møte mellom statsråden og organisasjonene i mai måned.

Harde prioriteringer

Forbundsleder Jan Davidsen, som representerte Pensjonistforbundet og SAKO-organisasjonene med i alt 270.000 medlemmer, understreket at det er viktig med en god prosess rundt hva forhandlingsrett på statsbudsjettet skal innebære.

– Vi er utålmodige. Det er over en million alderspensjonister i Norge og behovene øker, innen mange ulike områder. Vi håper også på en god prosess rundt rammekravene, som vi oversendte i desember, sa han.

Fram til møtet i mai fikk organisasjonene en bestilling fra statsråden, om å tenke gjennom hva som er de aller viktigste formålene framover.

– Regjeringen må gjøre harde prioriteringer, sa arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen.

Flere fra Pensjonistforbundets sentralstyre og ansatte i administrasjonen var til stede i møtet med statsråden. (Foto: Bjørg Karin Buttedahl)