Hyggetreff 26.9.23

Språk og panfløyte

Dans til "Bære Kåre"

Hyggetreff på Grue Rådhus Forberedelsene til septembertreffet begynte kl. 15, og bordplassering ble satt opp i henhold til de erfaringene vi fikk forrige gang. Kl. 17 var allerede salen nesten full, og kl. 1730 var det kommet nære 90 deltakere. Leder Knut åpnet møte med info fra styret, bl.a. om lederseminaret i Pensjonistforbundet krets Hedmark i Elverum nylig, om "verdensdagen for psykisk helse med arrangementet "Lag plass!". Nestleder Bjørn orienterte om fellesturen til demenskorets konsert i Kongsvinger sist uke, samt årets «eldredag» arrangement den 2.10. i Rådhuset, og turplanene for neste år.

Deretter fikk vi et kåseri av journalist Morten Holt med tittelen "Hva skjer med språket vårt" Han delte mange eksempler han hadde samlet gjennom årene, med særlig fokus på unødvendig orddeling og feil bruk av store bokstaver. Han påpekte med munterhet at det er stor forskjell på lammelår og lamme lår. "Lamme lår" figurerer jo ofte på tilbudsplakater på denne tida av året, og Morten dokumenterte det med flere bilder. Tusen takk for både latter og lærdom Morten.

Så var det tid for kveldens høydepunkt etter min mening. Endelig fikk vi igjen besøk av panfløytespillene Roar Engelberg. Han har vært hos oss to ganger før. Ennå husker vi hans versjon av Storbekkens «Fjelltrall» sist, hvor vi fikk delta med klapping. Denne gangen trampa vi takta på selveste "Rådhusgulvet", og jubelen runget lenge etterpå. Vi fikk nesten en hel times program, hvor Roar manet fram både vemodige og glade følelser med sitt «skogens instrument». Vi vet jo at skogen ikke er langt unna Kirkenær. Takk til Roar Engelberg for at du tok deg tid til å komme til oss, selv om du nesten var på veg til konsert i Tønsberg Domkirke .

Serveringen ble, som vanlig, neste høydepunkt. Smørbrød av svært høy kvalitet. Det får Amanda og jentene mye skryt for hver gang. Denne gangen hadde vi bestilt litt for mye, og til forsamlingens glede plussa vi på dagens lotteri med smørbrød. Veldig populært! Det er nok en del medlemmer av pensjonistforeningen som også hadde «Nyvekstsmørbrød» til frokost på onsdag.

Flere jenter skal ha skryt: Solveig Høgbrenna, Else-Marie Holtmoen, Grethe Bekk og Else Seigerud jobba på, og ordna med vann, kaffe, pynting og mye annet og skapte hygge. De fortjener takk.

Etter bevertningen var det tid for dans til «Bære Kåre». Det er jo slett ikke bare bare, for han trakterer både trekkspill og gitar på fremragende vis. Sangstemme har han også, og veldig godt humør! Vi takker og håper på et snarlig gjensyn.

Det ble trekning kl. 2120, og som vanlig var det noen som vant, og noen flere som ikke vant. Alle var glade uansett, så etter et par danser på tampen av kvelden, tok vi fatt for hjemveg.

Takk til alle dere som er så greie å rydde stoler og bord. Det er en kjempejobb for få, men den går unna i en fei når man er i Grue Pensjonistforening.