pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Høsttur til Storefjell Resort Hotel.

Den første hverdagen etter at de fleste nasjonale koronatiltakene ble opphevet, reiste 70 forventningsfulle pensjonister fra Kongsvinger Pensjonistforening til Storefjell Resort Hotel på Golsfjellet som ligger 1001 m over havet.

Storefjell Resort Hotel

Mandag formiddag den 27.september tok to busser, fra Busskaneratene på Årnes, av fra Kongsvinger. Turen gikk gjennom Odalen og Hedmarken over Mjøsbrua til Biri, hvor en velsmakende lunsj ble servert, før ferden fortsatte gjennom Gjøvik, Dokka og oppover Valdres til Leira, hvor vi tok veien til Golsfjellet. Vel framme, og etter utlodning og god stemning på hele reisen, var det avslapping før det sosiale opplegget med middag, gode samtaler, dans etc. fant sted til sent på kveld.

Etter frokost tirsdag og onsdag formiddag var det guidet tur på deler av Panoramaveien, en vegforbindelse mellom Valdres og Hemsedal. Vasetstølen, en gammel seterplass fra 1700 - 1800, med flere laftede tømmerhus, og kjent for sine lokale og tradisjonsrike matretter som rømmegrøt og spekemat m.m.ble besøkt. Vafler og kafe ble fortært under oppholdet. Kongeparet besøkte også dette stedet i 2010. På Grunke i Valdres levde også Margit Sandemo flere år av sitt liv og skrev mange av sine verker bl.a. Sagan om Isfolket.

Resten av tiden var til fri disposisjon, og mellom måltidene, var det mange som benyttet oppholdet til turer i fjellheimen, stolpejakt, dans m.m. og ikke minst sosialt samvær. Høstværet var varierende, men på de to utfluktene vi hadde var værgudene på vår side.

Etter frokost torsdag tok vi fatt på hjemturen gjennom Gol og ned Hallingdalen med stopp på Hadeland Glassverk, hvor vi spiste middag, før ferden gikk videre til Kongsvinger. Reidar og Doris Tangen sammen med Anne Lise Gulvik hadde tilrettelagt turen i detalj, slik at vi andre bare kunne nyte oppholdet.

Vi i styret takker alle på laget for hyggelig samvær. Vårt inntrykk er at alle koste seg og hadde et opphold som vil bli husket i lang tid framover. Vi ser også fram til å møte dere og andre pensjonister på våre medlemsmøter i oktober og november samt advent sammenkomsten i desember.

Vi ønsker alle en fin koronafri høst !!