pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Frogner Pensjonistforening ønsker velkommen på dagstur til Herskapelige Østfold mandag 27.september.

Avreise fra Frogner kl 0900. Etter ei lengre pause reiser vi nå på tur igjen. Bli med å se hva Herskapelige Østfold har å by på.

Refsnes gods

Ramme fjordhotell

Turen går direkte til Ramme Fjordhotell som ligger på Hvitsten, ca.1 times kjøring fra Frogner. Ved ankomst får vi servert 1 halvt rundstykke, kake og kaffe.

Ellingaard Herregård

Videre går turen til Ellingaard Herregård i Fredrikstad. Her møter vi vår guide som tar oss med tilbake i tiden. Gården har en spennende historie med storpolitikk og kvinnehistorier. Det er heller ikke fritt for at det spøker på herregården, noe både gjester, fastboende og tjenestefolk har erfart. Ellingaard har sine adelige røtter helt tilbake til 1300-tallet da herregården var i kongsslektningenes eie. Herregården brant ned i 1746 og ble bygd opp igjen i 1749 – stor sett slik den står i dag.

Kanskje vi også besøker fangehullet som ligger i kjelleren under hovedbygningen, adelskapet på herregården hadde politimyndighet blant annet overfor herregårdens mange husmenn til å «disponere» fangehullet i daværende harde dager til skrekk og advarsel.

Røed Herregård

Igjen tar vi plass i bussen og kjører det korte stykket til Røed Herregård i Halden. Vi møter vår guide og får en herskapelig omvisning både ute og inne. Herregården rommer stue på stue, bibliotek, ballsal og mange andre rom. Her kan man se alt slik det var, fra biljardbordet i biblioteket, hammerklaveret som har fungert ved mang en huskonsert og kunst på veggene. For ikke å snakke om løvefellen, alle de utstoppede dyrene, Herrebø-fajansen eller lyskronene som kan ta pusten fra enhver. Her er det en eventyrverden som har stått stille i mange år.

I Halden er ett av de største og best bevarte lystgårdsanleggene i Norge. Hovedbygningen har trolig sine eldste deler fra 1600-tallet, men den ble vesentlig om-/påbygd i løpet av 1700-tallet. Hagesalongen ble oppført i 1863, vestfløyen ble nybygd i 1875. Gården og eiendomskomplekset var i perioden 1733 til 1829 eid av den danske slekten Tank som gjennom tre generasjoner drev omfattende virksomhet bl.a. med trelasthandel.

Refsnes Gods

Etter å ha blitt beriket med historie skal det smake med mat og turen går til flotte Refsnes Gods. I omkring 250 år har gjestfriheten sittet i høysetet på Refsnes, som helt siden 1770-tallet har vært i sentrum for selskapelighetene i distriktet. Stedets vakre beliggenhet på Jeløyas vestside mot Oslofjorden, og det praktfulle utsynet, har nok gjort mye for at Refsnes Gods har blitt vist så stor interesse opp gjennom årene.

Vi får en 2-retters varm lunsj inkl. kaffe. (Eller buffet). Vi får litt tid på egenhånd før turen går tilbake til Frogner.

Pris pr. person kr 1000.-.

Påmelding innen 1. september 2021.

Betaling til konto 0530 51 76607.

Velkommen på tur!