pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Flott tur høyt og lavt på Vestlandet

Det var stor glede da nesten 50 medlemmer i Vikersund Pensjonistforening la ut på den tradisjonelle sommerturen mandag 30. august 2021.

Turdeltakerne fotografert ved Fjærlandsfjorden, på vei hjem fra Loen på Vestlandet.

Ekstra glede var det etter å ha levd med restriksjoner i halvannet år, uten turmuligheter eller andre medlemsaktiviteter.

Men turen hang i en tynn tråd. To døgn før avreise fikk turkomiteen beskjed om at Grotli høyfjellshotell var stengt på grunn av koronasmitte. Etter krisemøte og 48 timers hektisk aktivitet klarte reisekomiteen å finne fram til nytt reisemål. Det ble Loen i Nordfjord og Hotell Loenfjord, en vellykket erstatning. Der fikk vi fire trivelige dager i en naturperle og i flott sensommervær.

Strålende vær

Turen ble ca. 43 mil lang, men med flere stopp underveis. Den første på E16 ved Sperillen, nær Nes i Ådal, Der sprettet turkomiteen flere kartoner med rød og hvit væske, servert sammen med kjeks. En flott start på turen og strålende vær.

Videre gikk turen til Beitostølen, der vi inntok en deilig lunch og kaffe. Deretter over Valdresflye, en flott tur over fjellet i strålende sol. Faktisk var det rundt 20 varmegrader på høyfjellet og vi kunne ta pauser med benstrekk i bare sommerklær.

Årets reisekonkurranse ble delt ut på bussen. Den førte til hodebry for flere, og ikke bare det; enkelte fikk huepine og søvnløse netter. I år var det en snekker som skapte størst problemer. Det vil si flytting av en eneste list for å få riktig svar.

Mektige fjell

Loen var et fint utgangspunkt for å oppleve de mektige fjella omkring og utflukter til Geiranger og majestetiske Dalsnibba på 1500 meter. Loen Skylift ligger bare 500 meter fra hotellet. Flere av medlemmene benyttet anledningen til å ta pendelbanen fra fjorden og opp til fjellet Hoven, 1011 meter over havet. Det er en av de bratteste pendelbanene i verden, med en fantastisk utsikt.

Dagsturen til Geiranger og ned den spektakulære veien med hårnålssvinger på rekke og rad ble en opplevelse, og en smule nervepirrende. Leif sørget for å få oss trygt både opp og ned, mens vi andre kunne nyte utsikten, eller se ned i bussgulvet. Nede i Geiranger fikk vi oppleve anløp av cruiseskip, og fikk se hvordan det gigantiske skipet snudde i den trange fjorden.

Ut på stupet

Neste etappe gikk til Dalsnibba, der man på 1500 meter får en fantastisk utsikt. Veien opp til Dalsnibba er et av de mest ambisiøse veiprosjekter i Norge. Ut på stupet består underlaget av åpen rist og rekkverk av glass, et platå som ble åpnet for fem år siden. Derfra ser man 500 meter rett ned og med utsikt over snødekte fjelltopper og helt ned til Geirangerfjorden. Det ble en opplevelse, riktig nok i korte perioder, mellom tåkeskyene som kom i stor fart i høyfjellet.

Siste ettermiddag var det klart for «trappegolf». Spillet gikk på plenen utenfor hotellet, i bruset fra Loelva. Resultatene var noe varierende, men det ble to suverene vinnere på samme poengsum, Kjersti og Eva. De fikk både applaus og premie under sammenkomsten om kvelden. Det samme fikk vinnerne av reisekonkurransen, Astrid og Knut.

Hjertelig takk

På turen hjem fikk vi med oss en liten fergetur og veien gikk om Lærdal, der vi tok en pause, før vi fortsatte over Hemsedalsfjellet til Skysskroa på Gol. Der fikk vi et solid måltid før siste etappe til Vikersund. Reisekomiteen, Leif, Reidun og Karin, fikk fortjent applaus og hjertelig takk for flott opplegg og fint gjennomført tur.

Etter å ha kommet ned alle hårnålssvingene ble det et hyggelig besøk i Geiranger.

Trappegolf på bredden av Loelva

Leif hadde full konsentrasjon for å komme ned fra Dalsnibba. Vi andre kunne  nyte utsikten.

Leif hadde full konsentrasjon for å komme ned fra Dalsnibba. Vi andre kunne nyte utsikten.

Det var ikke bare pensjonistforeningen som besøkte Geiranger denne dagen og de fleste kom sjøveien.