Eldredagen 23

.

Omstendighetene ville egentlig at Eldredagen 2023 på Koppang skulle avlyses!

Men enkeltpersoner satte foten ned, fikk dugnad-ånden igang, og vips så var både program og økonomi på plass. Fint at vi har ressurser og ressurspersoner blant oss. Resultatet ble Eldredag i Storstua lørdag 30. september. En strålende høstdag, som egentlig ikke innbød til møte midt på blanke dagen. Men vi ble nesten seksti tilbords, da medregnet sangerne som og - i snitt - kan betegnes som eldre! Dessuten var Mandskoret sterkt delaktig i beslutning og program og utøvelse av Eldredagen!

Vi i Pensjonistforeningen kjente oss godt igjen i lokalitetene og i regien da Sigmund ønsket oss og evigunge Koppang Mandskor velkommen til fest. For vi har månedlige eldredager i foreningen!

Jan Tore introduserte sine sangere, ledet de og førte oss gjennom et fint knippe mannskor-sanger, med innslag fra våre naboland og fra vår nasjonale sangskatt. Framført med glede og entuasiasme fra dirigent og sangere. Takk for at vi har også dette koret. Vi tror at Jan Tores visjon om at vi skal være gladere når vi går hematt, enn når vi kom, ble virkelig også idag!

Jan Tore minnet oss og om at grisebonde Simonsen og han skal framføre sitt reportoar i Storstua , på pensjonistmøtet 14. januar . Alle velkommen!

Så var det velkommen tibords til pent dekkede bord, pyntet med fargeglade høstløv og sjeldne kvite rognebær. Hakken var fra Nordstumokjøkkenet, signert sanger Martinsen, som hadde flere hatter i arrangementet!

Det var gunstig å feste sammen med koret, det ble mere fres i allsangen enn det er vanlig på pensjonistmøtene. Og det var "gude godt att vara" som vi sang.

Thor hadde og flere roller, foruten barytonsolo i koret framførte han og "Piken i Havanna" og "Fiskerens Morgensang". Og koret gledet oss og ved å framføre Stor-Elvdalssangen . Og vi hang alle med i Kjærlighetsvisa av Sivertsen.

Kaffe og kake avsluttet møte, med behørig takk til de aktive aktører - med kulturelle og materielle bidrag. På inngangsbilletten ble trukket ut dagens vinnerlodd, og vinner av blomstene ble Furer's og våre gjester fra Steinvik.