Desemberemøtet på Storstua

.

Årets siste møte i foreningen vår, julemøtet, fikk over 20 kuldegrader, så 30 deltagere var igrunnen som ventet. Leder Jo åpnet møtet, og ønsket velkommen til oss og til gjestemusikerne. Det ble gjensyn og gjenhør med Rendalsgjengen, og det er vi vel tilfreds med. Mere presist; Einar Sundet og Odd Ivar Nyberget. Gutta har en behagelig avslappet image, vi slapper av med kjente sanger og melodier, og det er vel en smule rolighet vi trenger i julestria. Jo, det er julestri også for vel voksne! De startet opp med Sjømannsjul på Hawai - da var det bare å drømme om sol og mange varmegrader! Ifølge Einar er 90 % av sangene om kjærlighet, og det var nok også kveldens reportoar. Og i Green green grass slo Odd Ivar til med hammondorgel! Kult!

Tom Hagen hadde med seg boka til Wiggo Sandvik, og leste for oss om gardsslakting i gamle dager, og vi formelig kjente blodlukta! Dette er en fin tradisjon på julemøtet! At Wiggo var sambygding til Tom gjorde historien bare nærere.

Så satte Jo møte, og vi fikk Sigmunds ord for dagen og referater, også krydret med ei historie kanskje fra den gule boka. Terjes referat fra jubileumsmøtet ble referert og utdelt. Referatet er sendt til Pensjonisten og til Østlendingen, men ikke kommet på trykk enda. Referatene ligger og på nettsia vår.

Kaffe og deilige smørbrød vederfares all ære og takk til kjøkkengjengen. Vi er heldige som får slik traktering på en ørkensdag!

Jo og Sigmund var interressert i forsamlingen mening om neste års reiseprogram. De ba om innspill, men hadde sjøl mange gode forslag. Vi gleder oss til vi skal ut å reise! Det er å håpe at mange ønsker å bli med . Styret kommer tilbake med konkrete planer , kanskje allerede på januarmøtet. Særdeles interessant var tilbudet fra Haverstad, med tur til Flo og Fjære på tre dager! Som dagsturer var nevnt Atlungstad/Stange, Femund , Julusdalen og Rena Leir. Det finnes nok reisemål også for en slike turer.

Til aktuelt møteprogram er nevnt fra styrebordet dr. Kjetil Høye, Roar Engelberg, søstrene Hem, ordføreren, Fias-foredrag og grisebonden Simonsen. Og enda var ikke Kulturskolen og andre lokale krefter nevnt! Dette får vi nok høre mere om ved senere anledninger.

Det var ventet noen blindlodd i dagens trekning, men det gjør da bare spenningen bedre/ mere! I takt med at noen flergangs gevinster forsvinner, dukker nye opp. Brodert hjertepute var ny for dagen, Giveren var anonym - det er det ingen grunn for! Vi husker forresten historien om den glade giver som hadde donert en etter måten stor sum til menighetens arbeid. Etter at presten hadde forkynt dette, og at giveren ville være anonym, reiste den samme giver seg i kirka og sa at han syntes det var best slik!

Det begynner å bli skikkelig spennende med trekning av skapet, flere har to napp, Randi Ø, Marit D., Brit R., Bjørg H. og enda en! I dagens trekning fikk Torunn Evensen napp i skapet, Marie Bj. napp i den nye vakre , og skjærefjøla, og Astrid N. fikk napp i den broderte puta, som også må vinnes to ganger før den finner sin eier.

Kanskje fordi dette var årets siste møte - julemøte - serverte styret kaffe og rullekake-bløtkake som avslutning, og takk for det. Så Broderring og vel hjem etter nok et trivelig møte !