Besøk på Arcus eller Arona Group som det nå heter.

Fin og interessant høsttur

26. september var Siggerud pensjonistforening på omvisning ved Gjelleråsen hos Arcus eller Arona Group som det nå heter.

Vi hadde god lunsj på Mortens Kro før omvisningen. Anora Group ble dannet i 2021 etter sammenslåing av norske Arcus Group og finske Altia. Bedriften er verdens største produsent av akevitt. I 2016 ble dansk produksjon av akevitt kjøpt opp.

Vi fikk velkomstdrink og ble ønsket velkommen av Gunhild Aasland som informerte om viktige HMS regler sammen med praktisk informasjon. Bygget er på 50000 kvm.

Lagringstankene for vin og sprit fra utlandet på opptil 25000 liter, gjorde inntrykk. Tappeproduksjon på flasker var for det meste maskinelt der 8 ansatte hadde oversikt og kontroll av maskinene. Et flott destillasjonsanlegg for akevitt fikk vi med. Tønnelageret hvor akevitten ble lagret var formidabel og flott og vi fikk innføring i hvorfor jordomseilingen av de edle dråper var nødvendig for god kvalitet.

Vi var inne på rommet hvor kjente krydderdufter møtte oss og noen fikk kanskje litt julestemning. Her var også fin historie samlet fra Vinmonopolets første dager.

Til slutt ble det servert noen smaksprøver av akevitt sammen med informasjon om de forskjellige merker, lagringstid og serveringstips.

På vår omvisning kunne vi nyte fine montre med flasker av forskjellige produkter.

Våre guider Jonas Zeitzmann og Gunhild Aasland ga oss en minnerik opplevelse. Takk til alle deltakere for en fin tur.