pf@pensjonistforbundet.no

Svein Morten Olaussen holder foredrag om Milorg på Øyene

Nøtterøy Pensjonistforening

Medlemsmøte/hyggemøte 21. april i Teie Kirke

Denne fine vårdagen møttes man som vanlig i Teie kirke. Tema for dagen var Milorg på Øyene. I tillegg informasjon om gratis kurs i bruk av smarttelefon i regi av frivilligsentralen.

Innledningsvis informerte foreningen alle medlemmer, både nåværende og kommende om at på pensjonistmøtet 5. mai har vi invitert ernæringsfysiolog og yogalærer Gunn Helene Arsky til å snakke om kosthold for eldre mennesker og viktigheten av både god ernæring og bevegelse. I tillegg må vi fortelle at 1. september er vi alle invitert til Smidsrød gård hvor vi får både historiske foredrag, info om matproduksjon på Nøtterøy og god servering. Dette kommer det nærmere info om da vi må ha påmelding til dette.

Så til dagens tema som var Milorg på Øyene. Sven Morten Olaussen fortalte om organisasjonens motstandsarbeid under andre verdenskrig. Hovedoppgaven var å forhindre at fienden ødela viktig infrastruktur da de trakk seg tilbake, og å sabotere slik at fienden ble hindret i sitt forsøk på å overta makten i Norge. Forberedelse av frigjøringen var en hovedoppgave. Olaussen har sammen med historielaget skrevet en bok: Milorg på øyene. Den kunne man få kjøpt på møtet. Milorg samarbeidet både med Sivilorganisasjonen, Kommunistisk organisasjon, Kirkefronten, Skole og lærere som var imot okkupanten, samt bedriftsorganisasjonen. I tillegg til de som driftet utenfor Norge som Kompani Linge og Shetlandsgjengen som de fleste har hørt om.

De som var med i Milorg på øyene har fått sin egen minnetavle. Den oppdateres når man oppdager flere som har deltatt i organisasjonen. Folk kunne ikke stole på hverandre og mange dekknavn ble brukt. Likevel greide fienden å rulle opp noen grupper med fatale resultater for de som var involvert. Fienden var også nordmenn med tysk sympati og 92000 nordmenn ble faktisk tiltalt under landssvikoppgjøret. Milorg på øyene bidro til at 3000 flyktninger kom seg til Sverige, fortrinnsvis til Kosterøyene. 17. juli i 1945 ble Milorg oppløst.

Etter foredraget informerte Hilde Kari Maugesten fra kommunen, om at alle over 80 år nå kan få den fjerde vaksinesprøyta ved å fylle ut et skjema på Appen HelseNorge eller ringe kommunen. Helena Bisgaard fra Frivilligheten informerte om Appen Nyby hvor man kan finne mye nyttig og få hjelp, eller melde seg som frivillig hos frivilligsentralen.

Det ble som vanlig tid til hyggelig prat, servering og loddsalg.

Referent: Berit Hernes-Jacobsen, nestleder