Lilli og Terje brukte ikke lang tid på å bestemme seg for italiensk is, men var usikre på om folk i Lillesand ville forstå «Gelato». Det var ingen grunn til bekymring. (Foto: Marianne Otterdahl-Jensen)

Kjærlighet og iskrem

Da Lilli (55) og Terje (68) ble forelsket i voksen alder, visste de to ting. De ville dele resten av livet og starte et prosjekt sammen. Det førte dem til Italia.

Terje Willy Baardsen fra Stavanger flyttet til Sørlandet i 1982. Han fikk sju barn med sin kone, som gikk bort da Terje var 58 år. Han opplevde at krefter og kreativitet forsvant, og hadde et sterkt savn etter en voksen å snakke med, aller helst en kvinne å dele livet med.

Lilli Bruntse Baardsen bodde ved København, og var på besøk hos sin bror da det kom en nordmann innom. Det var Terje, som ledet flere bedrifter, og som nå var i Danmark på et oppdrag.

– Dette var høsten 2011, og jeg var i en spesiell modus etter konas bortgang, sier Terje, som ble begeistret for den søte søsteren. Han ble hodestups forelsket på en måte han ikke hadde vært før.

- Jeg hadde aldri noen gang vært så overbevist om at det var riktig å satse på en mann, smiler Lilli. At de hadde hus i hvert sitt land, la ingen demper på hva de følte. Barnløse Lilli flyttet inn hos Terje i Lillesand, og solgte huset i Danmark. Med Terjes sju barn og ni barnebarn i Norge, var det naturlig å bo her. Ni måneder etter det første møtet var paret gift.

Lilli kom over et tilbud på kremfløte, kjøpte like godt noen liter, søkte på nettet og gikk i gang med iskremproduksjon på kjøkkenbenken. Det tente en gnist i henne.

– Hva med å lage is? Lilli slengte frem forslaget til husbonden.

– Ja, det må vi gjøre, svarte Terje ivrig. Han ble like tent.

Begge hadde reist mye, og visste hva god is var. Det måtte bli italiensk. De undersøkte markedet og fant ut at de kunne bli den første isbaren med italiensk is på Sørlandet.

– Når jeg skal gjøre noe, skal det gjøres grundig, og jeg leste meg opp på internett, sier Terje.

Begge var helt blanke på området og skjønte at de måtte lære om de skulle lykkes med prosjektet.

Paret fikk plass på Gelato University Carpigiani i Italia, og fikk grunnleggende og grundig opplæring i hemmeligheten bak å lage god italiensk is. Tilbake i Lillesand fikk de tak i et egnet lokale, og satte friskt i gang.

– Lokalet så ikke ut, så vi måtte renovere alt, sier Terje. De har satset på friske farger og har skapt en isbar litt utenom det vanlige.

– Åpningsdatoen var 25. juli 2015, da hadde vi stått hele natta og laget is. Vi startet med 16 bokser med ulik is, og opplevde at folk sto i kø fra første dag.

Lilli og Terje prøvde å holde åpent hele året, men fant ut at folk ikke spiser mye is om vinteren, så da kan de holde stengt. De har ansatt studenter og skoleelever til å selge is i sommerhalvåret, men må selv sørge for å produsere isen.

– Vi satser på å få en person som kan overta mer av det daglige ansvaret, så vi ikke er så bundet, sier Lilli. Foreløpig synes begge det er gøy å jobbe, men har lyst til å nyte mer av den fineste årstiden ute.

- Hvis vi får til en god balanse her, ser vi for oss å holde det gående med isbaren i mange år fremover.