Aktiv digitalisering

Her kan du lese om noen kurs og aktiviteter arrangert i regi av Pensjonistforbundet, med sikte på å gi eldre økt digital kompetanse.

Opplæring for tillitsvalgte

OSLO: – Vi har nesten 11 000 medlemmer, men ser bare tyve prosent av dem. Den eneste måten vi kan nå dem på, er å bli bedre digitalt.

Vidar Løvik er dataansvarlig og har invitert tillitsvalgte i Pensjonistforbundet Oslo til dataskolering.

De skal bli avdelingens fremtidige kursholdere, og Løvik er genuint opptatt av å bedre de digitale ferdighetene hos styremedlemmene i de 64 lokalforeningene. Yngve Thommesen leder gruppen stødig gjennom ulike temaer, som datasikkerhet. Her har mange egne historier om oppringninger og svindelforsøk. Den gode nyheten er at mye lar seg løse med sunn skepsis og gode passord.

– De tillitsvalgte skal være de første til å ta i bruk nye digitale verktøy, og derfor starter vi med dem. Verden går ikke videre hvis ikke de tillitsvalgte går videre. Målet med opplæringen er å bli bedre til å kommunisere med medlemmer som aldri dukker opp på arrangementene våre, sier Vidar Løvik, og legger til:

– Når vi først har krysset den digitale broen, og ender opp på den andre siden, ser vi oss ikke tilbake!

Prosjektleder Unn Johansen i Pensjonistforbundet sentralt er glad de har fått med seg en så engasjert og entusiastisk gjeng.

– Noen av våre beste kursholdere for pensjonister er også de eldste vi har. Åtti år er ingen hindring for å være en god formidler!

BILDET TIL VENSTRE: Denne gjengen blir kursholdere, fra venstre: Vidar Løvik, Aasta Richter Eriksen, Sven Crosby, Lasse Ramdahl, Bente Vollan, Klara Pedersen, Brit Kerr Eckbo, Jan Tore Dahl, Per Sætre, Hans Lund, Odd Falch, Johan Irgens og Geir Arne Midtgaard. Foran Unn Johnsen og Yngve Thommesen.

Ivrige kursholdere

NORDLAND: Kursholdere som driver med digital opplæring møttes til sin andre samling med erfaringsutveksling og gjensidig påfyll i Bodø sent på høsten i fjor.

Primus motor bak møtene har vært fylkessekretær i Pensjonistforbundet Nordland, Paul S. Amundsen, som selv også er kursholder. Med et interessert fylkesstyre i ryggen har han tatt initiativ til å dele opp det lang strakte fylket i 7-8 soner og gi hver sone en kursholder. Disse er nå godt i gang med kartlegging og digital opplæring av fylkets 57 foreningsstyrer.

Det er mange gode grunner til å heve den digitale kompetansen i lokalforeningenes styrer. En av dem er at styrene selv vil bli mer interessert i å arrangere digital opp læring i en eller annen form. Så i neste omgang er det medlem mer og andre som står for tur.

Teknisk svært kompetente Yngve Thommesen og prosjektleder Unn Johansen deltok også i denne samlingen.

BILDET TIL VENSTRE: Bakre rekke fra venstre Paul S. Amundsen, Anne-Grethe Tømmervik, Knut Nilsen og Gjermund Magne Molund. Foran fra venstre Anton B. Jensen, Trond Ståle Mathisen og Rune Johnsen.

Tredagerskurs

BUSKERUD: Konnerud Pensjonistforening har hatt tredagerskurs i bruk av smarttelefon og nettbrett.

På programmet sto grunnleggende opplæring, og målet var at de ni deltakerne skulle kjenne seg trygge, våge å stille spørsmål, bli nysgjerrige for så å ta i bruk ny spennende kunnskap.

Yngve Thommesen var kursleder, og klarte å løfte deltakerne.

1-til-1 på Grønland

OSLO: De siste årene før Hilda Lauareid ble pensjonist, jobbet hun på helsestasjonen på Grønland. Nå er hun tilbake for å få installert VIPPS og bruke Facebook på telefonen. Koret Hilda er med i, Oslo Seniorkor, skal snart ha konsert på et eldresenter.

– Noen i koret har lagt ut informasjon om konserten dere skal holde. Nå kan du dele dette på Facebook, og det blir sett av vennene dine, også dem på Vestlandet, sier Marthe Landsem, og peker på «dele»-knappen.

Hun er engasjert av Pensjonistforbundet og jobber med å hjelpe eldre med bruk av mobiltelefon og nettbrett. Noen ganger foregår opplæringen i grupper i Grønland flerkulturelle seniorsenter, andre ganger er det 1-til-1-opplæring.

Marthe setter alltid søkelyset på noe som er gøy, for det er et godt utgangspunkt for læring.

– Det kan bli vanskelig å pleie ditt sosiale liv om du stoppes av teknologien. Da oppleves det enklere og tryggere å bli hjemme og se på TV, sier Marthe Landsem.

– Jeg synes det er koselig å få bilder på telefonen, sier Hilda. Etter å ha fått forklart «liker»-knappen, er det lettere å gi respons og «vinke» til hverandre. Nå gleder hun seg til å sende bilder av Munch-museet til venner og kjente.

Flott digitalt samarbeid i Vestby

AKERSHUS: Vestby-pensjonistene har ventet lenge på digital opplæring, og endelig var det mulig å starte opp de allerede godt planlagte kursene etter mange måneder med nedstengning av samfunnet.

To svært kompetente kursholdere har stilt seg til rådighet og deltakerne tilbys to kursdager hver på tre timer. Det er allerede andre gjengen som i disse dager gleder seg over digital opplæring.

Kommunen, pensjonistforeningen – og nå snart også elevene ved Follo folkehøgskole – slår seg nå straks sammen i et spennende samarbeid.

Nytt og populært innslag på Storefjell

BUSKERUD: Pensjonistforbundet Buskerud arrangerte tradisjon tro aktivitetsuke for eldre på Storefjell i september.

En ny og populær aktivitet denne gangen var «stasjonen» hvor det ble tilbudt hjelp til bruk av smarttelefon og nettbrett. Mona Rhein var tilgjengelig for deltakerne, og det var stort påtrykk.

Omtrent 20 booket seg tid og mange stakk innom. Mona var behjelpelig med alle typer spørsmål. Deltakerne ønsker ser nå mer kursing i eget nærområde.

Dette vil garantert bli et fast innslag i aktivitetsuka heretter.

Kursholderen på storskjerm i Kvalsund

FINNMARK: For gjengen i Kvalsund var det vellykket med en kursholder på storskjerm.

Alle kursdeltakere behersker selvsagt ikke denne metoden – og det gjør heller ikke alle kursholdere.

Men det er lov å prøve.