pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Frivilligåret 2022 "Vår veke"

Står på for frivillighet: Fra venstre Inghild Aukan, Olav Nyhagen, programleder Tormod Lien, Gerd Misfjord, Marit Sæbø, Arne Kåre Tennebø, Elin Furland, Knut Romestrand, Børge Sylte og Ellen Lundgren. FOTO: OLAV SKJEGSTAD

Pensjonistforbundet inviterer til Vestnes.

Den 9. juni inviterer pensjonistlagene i Vestnes folk fra hele Romsdal til markering av Frivillighetsåret 2022 på Vestnes. Programmet er allsidig med både sang, dans og revy.

I Vestnes kommune er det fire pensjonistlag med til sammen rundt 400 medlemmer. I forbindelse med Frivillighetens år 2022 blir det arrangement tre steder i Møre og Romsdal, her i fylket skjer det i Ulsteinvik, Vestnes og Sunndal.

Livsglede i eldre år

– Målet med dette arrangementet er å markedsføre frivillighet og vise hvilke ressurser dette er i lokalsamfunnet. Vi samarbeider med Røde Kors og Norsk Folkehjelp. For oss pensjonister betyr frivillighet livsglede i eldre år. Trivsel, fellesskap og aktivitet er den beste medisin når man blir eldre, sier Elin Furland, styremedlem i Møre og Romsdal pensjonistforbund.

Denne våren har pensjonistoppgjøret vært en svært aktuell sak med frisk debatt Lønnskampen blir ikke eget tema denne dagen. Det blir derimot eldrepolitikk generelt, her er det nok å ta fatt i med stadig flere eldre i samfunnet.

Kvinnene i flertall

– Vi vil selvsagt ha enda flere medlemmer i forbundet vårt. Her er kvinnene i flertall, vi vil utfordre også flere menn til å bli med. Hvor aktiv man vil være, bestemmer man selv. Vi har ingen nedre aldersgrense, det yngste medlemmet hos oss i Vestnes er 53 år, forteller Elin Furland til Romsdals Budstikke.

– Vårt motto i Frivillighetens år, er å være tydelig, sterk og synlig, sier Elin Furland.

Arrangøren håper på både godt vær og godt frammøte. Og skulle det bli regn og grått, vil teltet være på plass. For tilreisende som vil overnatte er det god plass i sentrum både med båtplass og bobilparkering. Programmet starter klokka 13, her blir det revyinnslag, seniordans, korsang med både voksen- og barnekor.