pf@pensjonistforbundet.no

Busstur til Kistefos og Hadeland 23.09.21

For medlemmer

Avreise Kløfta bussterminal 23.09.2021 kl. 10.00

Ankommer ca kl. 11:00 Kistefos. Dere går og ser på kunsten rundt The Twist, arkitekturen som de der ute og historien til bygget og introduksjon til utstillingen inne i The Twist som gruppen kan gå inn og se på egenhånd. Her setter vi av tiden frem til kl. 13.45. så kjører vi til Hadeland Glassverk og koser oss her frem til lunsj kl. 15.00. Dagens lunsj, med dessert og kaffe. 16.00 stenger glassverket og vi forbereder returen tilbake til utgangspunktet

Velkommen til Kistefos, en unik kulturdestinasjon i vakre omgivelser. Kistefos er bygd på det tidligere fabrikkområdet til Kistefos Træsliperi AS og består i dag av en imponerende skulpturpark, to kunstgallerier og et industrimuseum. Skulpturparken Mange av skulpturene er laget spesielt for Kistefos og er direkte inspirert av området, naturen og historien på Kistefos. Det er skulpturer av både norske og internasjonale samtidskunstnere. Skulpturparken er på omlag 200 mål og består av store grøntarealer og skog med Randselva slyngende gjennom hele parken. The Twist Signaturbygget The Twist er et galleri, en bro og en skulptur i seg selv. The Twist er tegnet av de danske arkitektene i BIG - Bjarke Ingels Group og er et helt unikt utstillingslokale med utsikt over Randselva. Galleriet vrir seg på midten i en skulpturell form og formelig svever i et 60 meter langt spenn. The Twist har vakt stor internasjonal oppmerksomhet og har som eneste norske destinasjon havnet på New York Times prestisjefylte liste "52 Places to Go in 2020". Bygget har også vunnet prisen for Beste Arkitektur under Leading Culture Destinations Award og blitt kåret til årets museum internasjonalt 2019 av Designboom Kunst Hvert år byr Kistefos på nye kunstutstillinger med anerkjente nasjonale og internasjonale kunstnere i våre to gallerier – The Twist og Nybruket Galleri. Industri Kistefos slik vi kjenner det i dag ble etablert i 1996 av den norske forretningsmannen og kunstsamleren Christen Sveaas. Christen er barnebarn av Anders Sveaas som i sin tid grunnla Kistefos Træsliberi AS, et selskap som produserte tremasse på Kistefos fra 1889 til midten av 1950-tallet. Maskinene og bygningene er bevart og skaper i dag en "levende fabrikk" for de besøkende på Kistefos. Industrihistorien går igjen som en rød tråd gjennom hele parken, og er uløselig knyttet til Kistefos’ historie. Randselva bukter seg gjennom hele området og var i sin tid selve grunnlaget for industridriften. Servering på Kistefos Midt i skulpturparken, i hjertet av Kistefos, er vår hyggelige kaféplass med mulighet til å sitte ned og nyte et måltid både inne og ute. Butikk, toaletter og lekeplass er lokalisert rundt samme plass. På grunn av dagens situasjon, og i påvente av nytt kafébygg, tilbyr vi enkel, men god servering. Vår god nabo, Thorbjørnrud Hotell, som er en av Norges beste lokalmatprodusenter er vår matleverandør. Kistefos er et stort område midt inne i en skog. Kistefos er et stort naturområde på 200 mål beliggende i et naturlig kupert terreng. Veiene er dekket med grus. Enkelte av stigningene kan være utfordrende for de som er dårlig til bens eller sitter i rullestol, slik at man bør velge alternativ rute. Vi anbefaler gode sko og klær etter vær. Det er kupert terreng og fantastisk natur