01.12. – 04.12.2022 Julemarkeder i Berlin

Fra siste medlemsmøte

?

PENSJONISTFORBUNDET HORDALAND JULEMARKEDER I BERLIN 01. – 04. DESEMBER 2022 I adventstiden strømmer nordmenn til Berlin for å oppleve noen av de 40 store og små julemarkedene som finnes her. På Gendarmenmarkt, innrammet av staselige bygninger sentralt i bydelen "Mitte", finner du kanskje det vakreste av dem alle, Weihnachtsmarkt Zauber Gendarmenmarkt. På julemarkedet ved slottet Charlottenburg i den vestlige delen av byen kan du besøke byens mest romantiske julemarked, og et annet nydelig innslag er julemarkedet ved Gedächtniskirche, også i Chalottenburg. En opplevelse man sent vil glemme er synet av Berlins botaniske hage - som i anledning julen har blitt kledd opp i sin vakreste drakt! Gled deg over lys-figurer og skulpturer, og hils julestemningen velkommen. Bli med Pensjonistforbundet Hordaland på en spennende tur til Berlin! DAG 1, 1.12 BERGEN – BERLIN Vi flyr fra Bergen direkte til Berlin kl. 10.45. Herfra blir vi transportert med buss inn til byen og vårt hotell, Best Western Hotel am Spittelmarkt, hvor vi sjekker inn for 3 netter. Vi bor i bydelen Mitte, og her finner vi også et av de mest kjente julemarkedene i byen, Weihnachtszauber Gendarmenmarkt. Om kvelden spaserer vi i samlet flokk til Restaurant Zur Gerichtslaube for å spise middag. DAG 2, 2.12 VI BESØKER ET UTVALG AV BERLINS JULEMARKEDER Vi nyter frokosten først, og så er det tid for dagens utflukt. Vi skal bli bedre kjent med 4 av de mest kjente julemarkedene i Berlin. Julemarkedene kan være ganske så forskjellig i både utforming og innhold, og det er vel kanskje slik det har blitt plass til hele 40 julemarkeder i en og samme by. Med buss blir vi kjørt til Julemarkedet Berliner Weihnachtszeit ved Alexanderplatz, Julemarkedet både ved Gedächtniskirche og ved slottet Charlottenburg, i tillegg til Weinachtzauber Gerndarmenmarkt, som sies å være det vakreste av dem alle – like i vårt eget nabolag. Det beregnes selvsagt tid til å besøke alle, for her finnes fristelser for både mage og øyne. Om kvelden spaserer vi til Restaurant BraufactuM am Hausvogteiplatz for å spise middag i samlet lag. DAG 3, 3.12 JUL I BERLINS BOTANISKE HAGE Denne dagen skal vi ikke på organisert utflukt før om ettermiddagen. Man har derfor tid til å gjøre det man selv ønsker om formiddagen og tidlig ettermiddag. Slapp av med en god frokost før du legger i vei. Om turen går tilbake til Julemarkedet i nabolaget, eller om du ønsker å bevege deg lengre av sted inn i Berlins gater, velger du selv. Vi drar med bussen ved skumringstid kl. 15:30. Nå går ferden til Berlins botaniske hage, som i anledning julen er omgjort til et magisk juleeventyr! I løpet av 3 timer får vi oppdage et vell av lys-figurer og skulpturer, samt spasere gjennom fargerike drømmeskoger. Lys-spillene og den fabelaktige atmosfæren kan ta pusten fra enhver. Og med på denne 2 km. lange spaserturen er det ikke feil å unne seg en deilig kopp Glühwein. Vi spiser middag på egenhånd i dag. Reiseleder kan være behjelpelig med å bestille bord om flere har lyst å spise sammen. DAG 4, 4.12 BERLIN – BERGEN Vi har en rolig morgen med god frokost før vi sjekker ut fra hotellet. Du har god tid til å utforske byen på egenhånd i dag, kanskje du har litt julegavehandel du skulle ha unnagjort? En annen mulighet er å tilbringe tiden sammen med reiselederen. Utpå ettermiddagen blir vi hentet av bussen utenfor hotellet, og vi drar ut til flyplassen for vår kveldsavgang tilbake til Bergen. JULEMARKEDENE I BERLIN 1.- 4. DESEMBER 2022 Pris per pers kr. 8 995,- Enkeltromstillegg kr. 2 000,- Inkludert i reisen Flyreisen Bergen-Berlin t/r Busstransport til/fra flyplass Busstransport ifm. utlukter 3 netter i delt dobbeltrom på Best Western Hotel am Spittelmarkt, Mitte 3 frokost 2 middag (middag på egenhånd dag 3) Utflukt «4 Julemarkeder i Berlin» Utflukt «Jul i Berlins Botaniske Hage» Reiseleder Ved program/ faktura per brevpost tilkommer et gebyr på kr. 79,- per forsendelse. Vi tar forbehold om nok påmeldte for å gjennomføre turen. Vi tar forbehold om endring av pris som gjelder valutakurs og flyavgift. Vi tar forbehold om endringer