pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Wilhelm Krag i Pensjonistforeningen

I 2021 var det 150 år siden Wilhelm Krag ble født. I januar 2000 ble han kårets til "Århundrets sørlending". Det var han som første gang brukte begrepet Sørlandet. Et team fra Universitet i Agder hadde satt sammen et variert program som ble framført i Sygna tirsdag 26. april på Songdalen Pensjonistforenings siste samling før sommeren.

Terje Mathisen, Cristina Sparre Sole', David Almenning og Joachim Isaksen fortalte og tolket Wilhelm Krag i ord og toner.

Deltakerne fra universitetet besto av en lærer og tre studenter. De fortalte om Krags mangfoldige liv etter hans debut som 18-åring. Han ble landskjent for diktet Fandango, og flere komponister ønsket å sette melodi til hans dikt.

Det er satt over 300 melodier til hans dikt. Det er bare Bjørnson som overgår han på dette feltet.

I 1920 hadde han besøk av Johan Halvorsen i Ny Hellesund. Og i løpet av denne sommeren ble det satt melodier til 13 av Krags dikt.

Terje Mathisen satt ved flygelet, og de tre studentene framførte flere av Krags dikt, både med sang og opptreden.

De startet med "Krøllane" fulgte opp med flere sanger med variert innhold og avsluttet med Dansen på Udvår.

Framføringen høstet stor applaus.

Etterpå var det kaffe og kaker i Bestestua.

Konserten ble avsluttet med Dansen på Udvår.

Etter konserten var det kaffe og bløtkake i Bestestua.