- Vi skal ha politisk kontroll med strømmen

Forbundsleder Jan Davidsen høstet stor applaus foran Stortinget for sin appell om strømpolitikk.

Forbundsleder Jan Davidsen holdt appell om strømprisene foran Stortinget tirsdag kveld. (Foto: Johnny Syversen)

I desember krevde Pensjonistforbundet landsstyre strakstiltak mot de høye strømprisene.

I dag, tirsdag 15. februar, var det landsomfattende fakkeltog og demonstrasjoner for politisk kontroll over kraftbransjen og strømprisene.

I Oslo arrangerte Industriaksjonen og LO fakkeltog fra Jernbanetorget til Stortinget, og den første som holdt appell foran Stortinget var Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen.

Flere hundre fremmøtte fikk høre Davidsen si følgende i sin appell:

– Takk til alle som stiller opp her i dag for å vise at nå mener vi alvor. Vi er heldige og lever i et land hvor tilgangen til strøm er med å sørge for at vi har blitt et av de beste samfunnene å leve. Vi trenger styring med strømmen i de kommende årene for å sikre at det fortsatt skal være sånn. Derfor krever også vi i Pensjonistforbundet at vi skal ha politisk kontroll med strømmen, innledet Davidsen og mottok stor applaus og jubel, før han fortsatte:

– Vi skal også ha priser som gjør at vanlige folk har råd til å betale for den strømmen de trenger i hverdagen. Vi har en situasjon i dag hvor mange eldre sitter og fryser fordi de ikke har råd til å betale strømmen. Mange av disse er flaue fordi de trenger hjelp til å betale strømregningen sin. Men det viktigste er likevel at vi må sørge for at den kraftkrevende industrien får strøm, slik at den også i årene fremover kan være med å gi viktige bidrag til det som skal være verdiskapningen vi alle skal leve av.

– Og så er det slik at vi har vært gjennom mange trygdeoppgjør de siste ti årene hvor pensjonistene har tapt kjøpekraft. Derfor er dette med strømprisene ekstra viktig for oss. Derfor krever vi politisk kontroll både med det som produseres og prisen det skal ha, slik at vanlige folk fortsatt kan leve godt og forutsigbart i dette landet.

– Nå håper vi at regjeringen forstår alvoret og gjør noe med prisnivået, noe med momsen og bruker de virkemidlene vi har. Dette er ikke det norske samfunnet verdig og det er ikke lurt for de årene vi har foran oss hvor vi skal omstille industrien vår og omstille samfunnet til å være mer bærekraftig. Da trenger vi en strøm, styrt av folk for folk sitt behov.

Arrangørene av fakkeltoget, LO i Oslo og Industriaksjonen, krever:

• Sikre bærekraftig fyllingsgrad i våre vannmagasin – stans i krafteksport ved lav fyllingsgrad

• Ut av Acer og EUs energiunion – fortsatt kraftsamarbeid med nabolandene våre

• Forutsigbare langsiktige kraftpriser for industri og landbruk og toprissystem for husholdninger

Øvrige talere foran Stortinget:

- Linda Stubsveen, Ap-ordfører i Rendalen

- Brita Skallerud, leder av Viken Sp, tidl. nestleder av Norges Bondelag

- Torgeir Vestre, leder for Naturvernforbundet Oslo Øst

- Hogne Hongset, styremedlem i Industriaksjonen

- Elise Åsnes, nestleder i Spire

- Terje Aasland, Ap

- Audun Lysbakken, leder i SV

- Bjørnar Moxnes, leder i Rødt

- Ole Andre Myhrvold, energipolitisk talsmann i Sp

LO i Oslos leder Ingunn Gjerstad var konferansier.