pf@pensjonistforbundet.no

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

U-skoleelever hjelper pensjonister

36 fornøyde pensjonister i Fredrikstad har nå fått en innføring i hva smarttelefonen og nettbrettet kan brukes til.

Aashild Berge får en innføring av Edvard Hansen om hva nettbrettet kan brukes til

Deltakerne var fordelt på tre dager med to timers undervisning hver dag. De som fortalte pensjonistene hvordan ting fungerer var elever fra Borge ungdomsskole.

- De fleste var interessert i hvordan man kunne skrive og sende sms`er, ta bilder og bruke facebook. Flere hadde nettopp fått seg en smarttelefon – som var en helt ny verden - og hadde med seg en liste over hva de ville lære. Det ble også tid til å repetere de nye kunnskapene, forteller Tor Andersen, som var kursleder sammen med Kjell Ingvaldsen, begge fra Pensjonistsforbundet Fredrikstad.

- Kurset ble gjennomført som et samarbeidsprosjekt mellom +Huset, Borge ungdomsskole og Pensjonistforbundet Fredrikstad. Og det er veldig morsomt å se hvordan pensjonistene og ungdomsskoleelevene trives sammen – også i pausen hvor pizzaene går ned på høykant. Vi håper at vi kan få midler til å gjennomføre et nytt kurs til høsten, sier Tor Andersen som legger til at i alt 156 pensjonister har nå gjennomført dette kurset i digital opplæring.