Stort engasjement i lokal pensjonistforening

N247- Nyheter fra Søgne, Sogndalen og Flekkerøy Jon Aamodt 26 aug. 2022

Stort engasjement i lokal pensjonistforening
  Jon Aamodt  26. aug. 2022  10:07

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nøytral informasjon

Interessante spørsmål

Rundt 100 medlemmer var til stede i Seniorsenterets lokaler da den lokale pensjonistforeningen hadde invitert Vidar Udjus som kåsør torsdag kveld. (Foto: Jon Aamodt) Stort engasjement i lokal pensjonistforening Jon Aamodt 26. aug. 2022 10:07 Når medlemmene i Søgne pensjonistforening med 220 medlemmer møtes cirka en gang i måneden er det ikke uvanlig at opp mot 100 medlemmer er til stede i lokalet til Søgne seniorsenter. Det kan tyde på at styret med styreleder Tormod Mjaaseth i spissen er svært kreative i å lage program for møtene. Fantastisk oppslutning var det da også torsdag kveld da styret i foreningen hadde invitert Fædrelandsvennens politisk redaktør, Vidar Udjus til å snakke om temaet: «Søgne og Kristiansand, hva skjer nå?» Artikkelen fortsetter under annonsen. Annonse Nøytral informasjon Arrangementet torsdag var ikke ment å argumentere for det ene eller det andre synspunktet i den høyst aktuelle saken om en eventuell oppsplittelse av storkommunen Kristiansand, men styreleder Mjaaseth viste blant annet til finansminister Trygve Slagsvold Vedums nylige besøk hvor det kom mange unnvikende svar på relevante spørsmål. Det var også høyst relevante tema Udjus var innom i sitt kåseri. Tema som kanskje vil få en nærmere avklaring når Statsforvalteren etter hvert kan presentere sin utredning om konsekvenser ved en eventuell deling av kommunen. Udjus var først innom litt om bakgrunnen for at saken står der den står i dag, regjeringens signal om å lytte til innbyggerne og bestillingen til statsforvalteren. Han pekte videre på uavklarte og viktige spørsmål om kostnader og om hvem som skal ta regninga, og om en eventuell lang periode før en skilsmisse blir effektuert dersom dette blir resultatet. Videre trakk Udjus frem usikkerheten som kommer frem fra mange av de rundt 9.000 ansatte i kommunen, og de foreløpig uavklarte spørsmålene om økonomiske rammebetingelser, fordeling av gjeld og ikke minst hvordan en kommune i en «skilsmisseperiode» vil forholde seg til nye investeringer i bydeler som kanskje om kort tid skal bli selvstendige kommuner igjen. Interessante spørsmål Den godt voksne forsamlingen som lyttet interesserte til foreleseren hadde også flere relevante spørsmål i ermet. - Kan Søgne og Songdalen eventuelt bli en ny kommune sammen, hvordan skal store kostnader til oppgradering av vann og avløp fordeles, vil utfallet av saken ha betydning for skolestruktur og tjenestetilbud innenfor omsorgssektoren, var blant aktuelle problemstillinger som ble løftet frem. Udjus oppsummerte med at mange løse tråder forhåpentligvis kan bli besvart i statsforvalterens utredning, men var likevel ikke sikker på om denne utredningen vil gi svar på alle spørsmål som vil dukke opp i diskusjonen om fremtiden for dagens storkommune Kristiansand.

Politisk redaktør i Fædrelandsvennen, Vidar Udjus pekte på flere uavklarte spørsmål da han snakket til medlemmene i Søgne pensjonistforening torsdag kveld. (Foto: Jon Aamodt)

Sammen med resten av styret setter styreleder Tormod Mjaaseth sammen et spennende program som fører til fantastisk oppslutning i Søgne pensjonistforening. (Foto: Jon Aamodt)